Opmerkelijk nieuws in maart van dit jaar: Facebook neemt Virtual Reality headset fabrikant Oculus Rift over voor een bedrag van 2 miljard dollar. Verbazing bij de pers en andere Facebook-watchers, die juist in afwachting waren van de aankondiging van een langverwachte Facebook phone. Wat moet Facebook toch met zo’n Science Fiction-achtig apparaat? Dat is toch alleen iets voor computernerds en Star Trek fans? Wat ziet Facebook nu eigenlijk in VR?
Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, licht in een facebook-posting een tipje van de sluier op: “This is really a new communication platform”. Virtual Reality stelt je in staat om te ervaren dat je daadwerkelijk op een andere plaats bent, en samen met andere mensen deze ervaring mee te maken. Binnen afzienbare tijd zal het bijvoorbeeld mo
gelijk zijn een tenniswedstrijd op het Center Court van Wimbledon te beleven vanaf de eerste rij, ook al ben je fysiek in je eigen woonkamer. En dat kun je dan samen ervaren met een goede bekende of ver familielid, die zich fysiek ook heel ergens anders bevindt. Daarnaast zal het in de toekomst mogelijk worden om virtueel een woning te bezichtigen, samen met de makelaar, zelfs als deze woning in de fysieke wereld nog gebouwd moet worden.
Is dit toekomstmuziek? Ja, dat is het zeker. Maar mede dankzij mensen als Zuckerberg is deze toekomst nabij. Zijn plan is om met Oculus als eerste de VR – gaming markt te betreden. Immersive gaming heet dat genre. Dit is een logische stap. Facebook is altijd al heel groot geweest in gaming. Daarnaast is de game-branch het meest vernieuwend als het gaat om Virtual Reality toepassingen. Vroeger waren de meest vernieuwende ontwikkelingen te vinden bij Defensie en Luchtvaart, maar de gaming branche heeft het stokje al een tijd geleden overgenomen.
Daarna zal Facebook zich, met de opgedane kennis, gaan verbreden, ook richting Serious VR, zoals het mogelijk maken van virtueel doktersbezoek. De mogelijkheden zijn legio, en Facebook zal de Technology Enabler zijn. Hoewel Zuckerberg hierover zelf niets heeft gezegd, verwacht ik dat Facebook/Oculus een soort Appstore voor VR toepassingen zal starten. Binnenkort, nog dit jaar, opent Oculus een eerste versie daarvan, in samenwerking met Samsung. Opvallend daarbij is dat VR apps uitsluitend gratis kunnen worden aangeboden, omdat Oculus vindt dat de ervaring met de huidige apparatuur nog niet goed genoeg is. In 2015 gaat dat veranderen, met de komst van de nieuwe Oculus Rift headset, werknaam Crescent Bay, en de Samsung Gear VR Consumer Edition (foto).
![]() |
Foto: De Samsung Gear VR, ontwikkeld in samenwerking met Facebook-Oculus. Vanaf december in Nederland te koop. |
Virtual Reality was ooit de droom van Science Fiction. Maar het Internet was ook een droom, net zoals personal computers en mobiele telefoons. De toekomst staat voor de deur en Facebook heeft ervoor gekozen hier een leidende rol in te spelen. Facebook zal mensen met elkaar verbinden in de virtuele werkelijkheid en ons faciliteren om nieuwe toepassingen mogelijk en voor iedereen toegankelijk te maken. Die 2 miljard dollar gaat Zuckerberg terug verdienen, met winst!
Bron: Smart2VR Blog
Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld