We gaan op VRkantie!

Datum: 16 januari 2015 Geschreven door: externe bloggers In: diversen, VR Nieuws

Er gaat veel veranderen met de opkomst van Virtual Reality. Niet alleen gamers en filmliefhebbers experimenteren met dit nieuwe medium, ook bedrijven duiken massaal in (of op) VR. De touristensector heeft continue te maken met veranderingen, zoals onlangs het gevreesde Airbnb. Maar geen enkele website of app gaat echter een grotere impact hebben voor deze branche dan de technologie Virtual Reality.

Van reizen 1.0 naar 2.0

Het boeken van een reis of vakantie is in de afgelopen jaren gigantisch veranderd. De wijze waarop je oriënteert, boekt en beoordeelt  is compleet anders dan tien jaar geleden. Destijds maakte je een keuze op basis van de lovende verhalen in een reisgids, de aanbevelingen van een reisbureau of de grootspraak van je buurman. Het gebruik van het internet en social media door het grote publiek zette de reisbranche volledig op zijn kop. De online reisbureaus en vergelijkingswebsites vlogen je om de oren waardoor de concurrentie steeg, de prijzen daalden en de kwaliteit (van het “zoek de beste vakantie”-proces) toenam.

Belangrijkste criteria verschoven van een persoonlijke aanbevelingen tot beoordeling door de massa. De komst van Couchsurfing en Airbnb maakte reizen ook een sociale (en veel goedkopere) aangelegenheid. Reisbureaus merkten de gevolgen en innoveerden of verzopen. Reizen 2.0 was een feit, maar vanaf 2015 maakt de wereld kennis met reizen 3.0!

Virtuele vakanties: reizen 3.0

[tweet]Dit jaar beginnen wij met het boeken van een vakantie met behulp van virtual reality[/tweet]. In eerste instantieQantas en Samsung Gear VR denk ik dat de technologie vooral gebruikt wordt in de oriëntatiefase. Het zoeken van je perfecte vakantiebestemming is een namelijk stuk leuker in VR! Het middel dat hiervoor ingezet wordt is de 360 graden camera en een verstandige hoteleigenaar. Nu is een 360 graden foto of video nog niet echt Virtual Reality, maar het zal er ongetwijfeld naartoe groeien in deze branche!

De eigenaar van het hotel, vakantiepark of cruise-schip maakt met een 360 graden camera een rondje langs de kamers, het zwembad en het buffet. De video upload hij met een simpele handeling naar YouTube, zodat de hele wereld toegang heeft tot de virtuele rondleiding. Jij kijkt vervolgens vanuit je luie stoel of er wat lekkers ligt bij het buffet, het zwembad een beetje op maat is en of het strand al zichtbaar is.

Update: De Australische vliegtuigmaatschappij Qantas gaat passagiers in de eerste klas -zowel in het vliegtuig als in de lounges- voorzien van Samsung Gear VR headsets en toeristische content. Voorlopig als proef op de vluchten van en naar Los Angeles. Haha, zeg maar: bestemming Hollywood! Maar het geloof is er duidelijk dat je met VR een heel andere beleving van vakantiebestemmingen kunt creëren dan tot nu toe mogelijk is. Dat ook de advertentie-wereld erg geïnteresseerd naar VR kijkt, niet alleen voor de reisbranche, blijkt wel uit deze berichtgeving op Adformatie over de Qantas aankondiging.

Update mei 2015: Reisbureau Thomas Cook heeft een VR-agency uit Londen, Visualise, opdracht gegeven om van 12 vakantie bestemmigen “teasers in VR” te maken. We zien hier, als we naar de gebruikte opnameapparatuur kijken, nog geen stereobeelden opgenomen worden, maar als je de overige demo-video’s van het bedrijf bekijkt, is men al toch aardig onder de indruk van de beelden op een Samsung Gear VR HMD. Hier de video over de opnamen in New York voor de opdracht van Thomas Cook:

https://vimeo.com/112802662

Ook Google zoekt de reisbranche op

Google Trekker om afgelegen plekken in beekld te brengen

Leen bij Google apparatuur om zelf afgelegen plekken in 360 graden vast te leggen

Best Western maakte op 19 december 2013 al bekend om als eerste hotelketen gebruik te gaan maken van Google Business Photos (=hoge kwaliteit 360-graden foto’s zoals ook in Streetview worden gebruikt) voor de meer dan 2200 hotels in Noord Amerika. Dat grapje kostte ze meer dan 2 miljoen dollar, werd even later bekend. Dat Google met zijn 360º beelden zoals StreetView en Business Photos de reisbranche benadert is natuurlijk niet voor niets. SME’s (Engels voor MKB = middelgrote en kleine bedrijven) kunnen een “Google Trusted Photographer” laten komen om hun hotel/vakantiepark/camping (noem maar op) te laten vastleggen om op Google Maps te worden vertoond en voor de grote bedrijven komt er een team van Google zelf langs, zoals dus bij Best Western. Lokale VVV’s en non profit organisaties kunnen zelfs apparatuur lenen om afgelegen pittoreske beelden in 3D vast te leggen! Niet alleen handig om je te oriënteren maar tevens een excuus om straks gewoon lekker aan het strand te blijven liggen.[tweet]Been there, done that: virtual sort of.[/tweet]

Weet jij nog mooie plekken in Nederland om in 360 graden vast te leggen en met Streetview op Google Maps te tonen? Gewoon nu aanvragen, die 360 graden opnameapparatuur bij Google! Daarnaast probeert Google met “Photospheres” particulieren zover te krijgen om 360-graden foto’s te plaatsen. Zie hier een mooi voorbeeld uit Nederland: de molens langs de Kinderdijk.

De vierde dimensie van je vakantie

Oriënteren is één ding, maar daadwerkelijk op vakantie gaan, de zon voelen, de zee ruiken en je schouders verbranden is twee. Of door de bergen wandelen, de frisse berglucht inademen en de nevel van een waterval voelen als je dichterbij komt. Die ervaring is niet na te bootsen, toch? Fout: Marriot voegt een vierde dimensie aan je vakantie toe, zie de video hieronder! Toch zal wakker worden in een vreemd land met een vette kater moeilijk te evenaren zijn. De hotelketen zet echter vol in op deze futuristische vakanties en reizen. Hawaï en London zijn momenteel de beschikbare bestemmingen maar in de toekomst wil het bedrijf meer bestemmingen aanbieden.

Samsung Gear VR van Marriot in metalen koffer met instructies voor de gast

Marriot Gear VR in metalen koffer en instructies voor de gast

Update september 2015: Marriot heeft nu de volgende stap gezet om haar klanten VR aan te bieden. Gasten in, om te beginnen slechts in 2 hotels (New York en Londen), kunnen een Samsung Gear VR set op hun kamer laten brengen, met hier een paar 360-graden video’s van reizigers in verschillende vakantiebestemmingen. Voorlopig zijn er “VR postcards” uit China (Peking / Bejing), Ruanda en Chili.

Maar er is op de headsets ook toegang tot alle content op het Milk VR platform bij de Oculus App Store, dus [tweet]een virtuele escort-girl zal zeker tot de mogelijkheden behoren.[/tweet] Dat scheelt een hoop gedoe voor de zakenman op reis en is ook in meerdere opzichten een stuk veiliger! Wellicht heeft Marriot ook gezien hoezeer de porno-industrie zich op VR stort en wordt dit de meest gebruikte toepassing van deze hotelservice. Marriot zelf houdt het erop dat ze erg geïnteresseerd zijn in de reacties op deze nieuwe service en het op zich ook prima is wanneer hun gasten eenmalig een leuke VR-beleving hebben kunnen meemaken. Ook maakt Marriot er geen geheim van dat ze met dit soort experimenten in hun aanbod op zoek zijn hoe ze een nieuwe doelgroep aan kunnen boren: de millennials. Naast VR experimenteren ze ook met hotels in een compleet andere look-and-feel, tot Netflix en Hulu streaming in bepaalde kamers.  Maar het krachtigste middel lijkt nu toch Virtual Reality: zie deze video van Marriot over hun nieuwe reisproduct VRPostcards.

 

Promotie of net alsof, voorlopig dan!

Virtual Reality in combinatie met 360 graden video’s wordt voor veel partijen in de reisbranche een fantastische promotiemiddel. Echte VR, met stereoscopische beelden en interactie met de virtuele omgeving wordt eenvoudig te vinden via YouTube en goedkoop te bekijken met Google Cardboard. De meer traditionele reisbureaus met nog fysieke vestigingen zoals Thomas Cook kunnen tijdelijk scoren met hun vestigingen in de winkelstraat door hun 360-graden teasers op een Gear VR of Oculus (of in 2016 met een Playstation) te tonen aan de klanten die zelf thuis nog geen hoogwaardige VR kunnen genieten. Ook de startup VRmaster uit Eindhoven speelt nu handig in op het thema virtueel reizen onder de noemer VRkanties en de kreet “Dikke pret met een VRmaster bril in je kerstpakket!”VRkanties

De daadwerkelijke ervaring van een complete vakantie lijkt mij voorlopig nog moeilijk te overtreffen. Ik ben benieuwd of ik dit over een aantal jaar nog zeg, wanneer ik aan mijn virtuele cocktail op een digitaal strand vertoef.

Bewerkt en regelmatig uitgebreid naar aanleiding van een blog op het Oculus Rift Blog, nu de vr expert

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992