Leek de aankondiging van Daydream vorig jaar tijdens de ontwikkelaars conferentie van Google nog niet echt revolutionair voor Nederland te zijn voorlopig en tot (een beetje) massaal gebruik te leiden, zoals Cardboard indertijd wel heeft gedaan. Daydream is nog steeds niet officieel verkrijgbaar in Nederland en ook wereldwijd zijn er domweg nog maar weinig smartphone met Android 7.1, waar Daydream softwarematig is ingebouwd.
Tijdens I/O 2017 kwam de aankondiging dat het Daydream-platform van Google hardwarematig wordt uitgebreid met stand-alone headsets, waar dus geen Android telefoon meer voor nodig is. “No cables, no phones and certainly no big PC”, zo werden de stand-alone headsets aangekondigd. Bovendien zullen deze headsets een vorm van AR (Augmented Reality = een vorm van Virtual Reality waarbij kunstmatig gemaakte toevoegingen aan de direct zintuiglijkwaargenomen of gescande omgeving worden gecreëerd) ondersteunen omdat ze voorzien worden van inside-out tracking met behulp van WorldSense, dat gebaseerd is op Project Tango. Je kunt deze toevoeging ook zien als een signaal richting Microsoft met zijn HoloLens en het opnemen van “holographic computer technology” als standaard onderdeel van het Windows 10 platform. Dit OS beweegt zich richting een mobiel OS en bouwt VR en AR in. Android is het dominante mobiele OS momenteel en is niet bang voor Microsoft of Apple, maar blijft altijd een stap voor op VR-gebied, zo lijkt de boodschap.
Net zoals indertijd met Google Jump gaat Google nu niet zelf hardware produceren, maar levert een referentie-platform voor producenten. Vooralsnog betreft het voor de stand-alone VR-headsets de veteraan op Tango-gebied Lenovo en, wellicht verrassend, HTC. De laatste fabrikant lijkt hiermee zijn virtual reality aanbod te gaan verbreden, door naast de HTC Vive nu ook Daydream hardware op de markt te gaan brengen. Een duidelijk signaal dat ook de meest succesvolle producent van high-end VR hardware een belangrijke rol en toekomst ziet in een “VR voor de massa”-platform zoals Google Daydream.
Wat ons bovendien opviel is dat er naast het hierboven getoonde model ook een schets getoond wordt door Google van een zelfstandige VR-headset met Daydream technologie die wel heel erg lijkt op Sony’s PlayStation VR headset:
De evolutie van een Cardoard die je met 1 hand voor je ogen houdt, via de comfortabel zittende Daydream View smartphone-houder naar deze “zonder druk voor de ogen hangende” Daydream headset demonstreert hoe snel de verschillen tussen “high end” en “budget” VR-systemen aan het verdwijnen zijn. Niet alleen wat betreft technische specificaties, maar dus ook wat betreft gebruikersgemak. Zou HTC dit ook doorhebben en nu al de stap van PC-based naar zelfstandige HMD’s maken? Dat lijkt me eerlijk gezegd voorbarig. Maar kijk ook even naar de aankondiging op I/O 2017 dat de Samsung Galaxy S8, het huidige vlaggeschip van Samsung, en daarmee dus ook Gear VR, dit jaar nog Daydream compatible wordt gemaakt door middel van een firmware-upgrade!
Een nieuwe tool waarmee om te beginnen de stand-alone headsets, maar straks dus alle Daydream apparaten dezelfde kwalitatieve VR-beleving aan (werkelijk) mobiele VR geeft, heet “Seurat”. Het opent de deur naar cinematisch realisme in virtual reality, zo wordt er al beweerd. De technologie maakt niet een voor mobiel gebruik gedegradeerd aftreksel van high-end 3D modellen, maar maakt op grond van “opnames” van een model vanuit verschillende hoeken een compleet nieuw interactief 3D-model aan dat real-time gerenderd kan worden op het Android-platform. Seurat is onderdeel van een grote update van het DayDream VR-platform die is aangekondigd te gaan plaatsvinden later dit jaar, met de codenaam “DayDream Euphrates”. In deze upgrade zal ook een nieuwe screencast mogelijkheid zitten, zodat je op iedere TV of beeldscherm life kunt meebeleven wat iemand in VR met Daydream beleeft. Tenslotte zal de nieuwe DayDream versie ook een WebVR enabled browser bevatten, net zoals we die al kunnen vinden op de Gear VR en sinds kort op de Oculus Rift. Hier kon Google uiteraard als grote sponsor van WebVR niet achterblijven, ook al zit WebVR tegenwoordig ook in de standaard Chrome webbrowser.
Kortom: [tweet]#DayDream en #WebVR zijn op weg naar werelddominantie op VR-gebied[/tweet], ook al realiseren zich dit zich maar weinig mensen op dit moment!
Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld