De vorig jaar maart onthulde VR-HMD ziet er veelbelovend uit, zoals bij diverse demonstraties op beurzen al bleek. met enkele unieke voordelen ten opzichte van de concurrentie. Vorige maand werd er wat meer getoond en uitgelegd aan journalisten, tijdens de GDC 2015. Project Morpheus zal voorlopig alleen werken met de Playstation 4 en is voorzien van een 5,7 inch OLED scherm met een resolutie van 1920 bij 1080 (= Full HD). Het horizontale gezichtsveld is 100 graden en er is nu ondersteuning voor maar liefst 120 beelden per seconde (fps). Omdat Sony onderkent dat het moeilijk zal zijn voor ontwikkelaars om een framerate van 120 fps te halen is Project Morpheus voorzien van wat Sony zelf Asynchronous Reprojection noemt. Het idee is dat het spel werkt met 60 fps, maar tussen iedere frame een tweede frame past dat een klein stukje verschoven is. Die verschuiving is dan weer gebaseerd op de voorspelde verplaatsing van het hoofd tussen de frames in. Zo wordt optimaal gebruik gemaakt van de 120 Hz die het beeldscherm aankan, maar hoeven ontwikkelaars niet zelf content met 120 fps te genereren. Ook zou dit moeten helpen om misselijkheid te voorkomen, wat zeker bij eerdere prototypes nog wel eens een probleem was. Hoewel het scherm van de Sony headset “standaard LCD” LED’s gebruikt en geen Amoled, zeggen de kenners dat het beeld toch scherper is dan van het meest recente prototype van de Oculus Rift. Er zijn diverse verslagen van mensen die Morpheus hebben mogen uitproberen en zeggen dat de ervaring echt stukken beter is dan met de Rift DK2 van Oculus.
[tweet]Het opvallende Project Morpheus is al vanaf januari op de homepage van vr.nl te bewonderen[/tweet]: de bril ziet er futuristisch uit en is een stuk lichter dan bijvoorbeeld de Oculus Rift. Dat maakt de Morpheus tot een van de meest comfortabele Virtual Reality brillen met eigen scherm van dit moment, ook bij langdurig gebruikt. De bril is voorzien van 9 blauwe leds, die door de Playstation worden gebruikt om de positie bij te houden en de vertraging waarmee de positie van je hoofd wordt geregistreerd is lekker laag, hetgeen ook bijdraagt aan een “misselijkvrij” gebruik. Het is mogelijk om de Move controllers te gebruiken, of de normale dualshock controller (waar niet voor niets ook led-verlichting ingebouwd zit).
Project Morpheus samen met Sony Move controllers
De Move controller is een soort joystick, waarmee de bewegingen van de hand in 3D real-time vastgelegd worden. Met al deze accessoires lijkt het erop dat Project Morpheus een streepje voor heeft als VR-headset bij het gamen. Door de uitstekende Move controllers en tevens locatie en richting afhankelijk binauraal geluid (-zie straks aparte pagina hierover op vr.nl-) wordt een complete ervaring gecreëerd, die ongeëvenaard is op dit moment, met name voor gamers. Sony noemt het simpelweg “3D geluid” (zie deze video, waar dit halverwege wordt uitgelegd aan een gillende dame die zich “thatgrlthrish” noemt). Grappig is ook dat Sony het over “sociaal” heeft bij een headset, omdat het beeld ook op de tv wordt getoond. Anderen in de ruimte kunnen dus meekijken, maar of dat nu echt heel sociaal te noemen is, terwijl jij met je headset en koptelefoon op zit? Al in 2014 werd uitgelegd door Sony wat ze er mee bedoelen: Er zit ook een microfoon ingang in de headset en over het netwerk kun je straks met anderen interactief in dezelfde virtuele wereld bezig zijn. Op wat kleine specificaties na, is er eigenlijk in 2015 weinig meer bekend dan er in deze video uit 2014 al verteld werd (= op dezelfde beurs als Trisha rondliep).
Zeker voor gamers met een Playstation 4 wordt Project Morpheus een uitbreiding op het systeem om naar uit te kijken. De toekomst van gamen heet virtual reality, zal het Sony dit keer wel lukken, wat Sega in 1994 niet lukte? De verwachte releasedatum voor de HMD / VR-headset wordt nu door Sony op “begin 2016” gezet nu en dat is natuurlijk wel een tegenvaller, omdat tot voor kort van 2015 werd uitgegaan door de trendwatchers! Hoe dan ook, bekijk deze korte “trailer” met de hoogtepunten even:
https://www.youtube.com/watch?v=EXIwp5hL9gI
Bijgewerkt bericht naar aanleiding van een blog op Virtual Reality Life.
Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld