Prestigieuze Dutch VR Awards 2017 geven glans aan de VR in Nederland

Datum: 11 maart 2017 Geschreven door: admin vr.nl In: 3D content, VR in NL (en omstreken), VR Meet-ups, VR Nieuws

Je zult het maar winnen, zo’n kristallen kubus met een 3D-gelazerd oog in het midden! Aan 15 projecten viel deze eer te beurt op 9 maart in Veldhoven, waarbij 1 project dubbel in de prijzen viel. Dit was het project “VR Data Vizualization for Cancer Research” van DEMCON Nymus3D uit Enschede. Het scoorde eerst al zilver in de categorie “Games & apps voor VR en AR headsets” en kreeg op het eind ook door de aanwezigen de gouden “Vakgenoten Prijs” toegekend.

jury Dutch VR Awards 2017

Jury #DVRA17: (vlnr) Al-Noor, Martin, Richard en Tomas

Breed scala VR-toepassingen in de prijzen

Het is best moeilijk om voor zo’n beginnende industrie de eerste keer de juiste categorieën te vinden om prijzen voor te gaan uitreiken. Hoeveel inzendingen van voldoende niveau komen er binnen? De organisatie had daarom eerst een “open call” geplaatst en kwam zo uiteindelijk uit op 5 categorieën in 2017. In onderstaand overzicht staan alle prijswinnaars. Let ook even op de verschillen in bij de jury gescoorde punten (maximaal 100), met soms duidelijk afstand, maar soms ook maar een heel klein verschil:

360° Video

Goud:Ashes To Ashes” van Submarine Channel (100! punten)

Zilver:De Dementiebril” van Coolminds (74 punten)

Brons:Project Orpheus” van WeMakeVR (66 punten)

Games & Apps for HMD

Goud:Landfall” van Force Field (97 punten)

Zilver:VR Data Vizualization for Cancer Research” van DEMCON Nymus3D (91 punten)

Brons:Beat the Street” van WeMakeVR (70 punten)

Innovations

Goud:Corpus VR” van InMotion VR (92 punten)

Zilver:Vrij Draadloos Lopen” van Easysee (85 punten)

Brons:Mobile Outdoor VR Made Possible” van Enliven (82 punten)

Marketing Campaigns

Goud:The Audi A4 Experience” van DigitasLBi (82 punten)

Zilver:Herleef Huize Bergen” van Dutch Rose Media (74 punten)

Brons: “”Frico’s Virtual Cheesemaster Experience” van Junction (73 punten)

Student Projects / Young Talent Awards

Goud:Toyboxing” van Koen Damen (TUe) i.s.m. Embedded Fitness (97 punten)

Zilver:VR Squared – Verkeersregelaar” van Hogeschool Windesheim (80 punten)

Brons:Magritte VR” van Jurriaan Slob, Max van Leeuwen, Carolien Bakker, Mike Jonker van De Filmacademie  (73 punten)

De genomineerden die mochten pitchen voor de “vakgenoten prijs” waren:

Ashes To Ashes” van Submarine Channel
Beat the Street” van WeMakeVR & Cheil Benelux
The Loop – Launching the OnePlus 3“van DigitasLBi
VR-eetstoornis“van Coolminds
Corpus VR” van InMotion VR
Landfall” van Force Field
VR Data Vizualization for Cancer Research” van DEMCON Nymus3D (goud)
Toyboxing” van Koen Damen (TUe) i.s.m. Embedded Fitness

Boeiende verhalen, paneldiscussie en veel netwerken

Het ging deze middag en avond niet alleen om de prijzen. De ruim 100 aanwezige genodigden volgden ook 3 boeiende lezingen over de toekomst van VR en ervan afgeleide technologieën zoals AR en MR, die elk in een stelling eindigde. Over deze stellingen volgde een paneldiscussie waar de zaal ook aan meedeed. Hieruit volgde de conclusie dat de creatievelingen nu vooral aan zet zijn om virtual reality grootschalig toegepast te krijgen in de maatschappij. Uiteraard zullen daar nieuwe business modellen voor gevonden moeten worden, voor zo’n “disruptive technology”. Opvallend was dat bijna niemand in de zaal de technologie zelf nog beperkend acht om  grootschalig door te breken.

Na de groepsfoto van de prijswinnaars, zie hierboven, volgde nog een diner en ging het feestje voor de VR-vakgenoten ook daarna nog een tijdje door met een borrel in de Abdijbar van NH Koningshof in Veldhoven. Een zeer geslaagde middag+avond waarbij vooral de kwaliteit van de inzendingen en het programma plus de uitstekende sfeer zullen blijven hangen.

 

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992