Het is al een tijdje een hype in marketing-land, neuromarketing: we beginnen nu zoveel te weten over wat er zich in de hersenen afspeelt en daar kun je geld mee verdienen! Een heleboel is allang bekend, zoals de invloed van licht(kleur), geluid en geur op je stemming (en koopgedrag). Vooral de juiste combinatie van prikkelingen van zintuigen is belangrijk en kan doelbewust gebruikt worden om ons gedrag te beïnvloeden.
Maar nu komt daar virtual reality ook nog om de hoek bij kijken. Deze techniek kan ingezet worden om je onderbewuste te sturen, maar ook om te meten. Er wordt al tijden volop gebruik gemaakt van prikkels die onbewust het aankoopgedrag beïnvloeden, kijk maar eens naar dit videootje:
Zodra er bijvoorbeeld eyetracking standaard in iedere VR-bril zit, zullen die snelle, onwillekeurige oogbewegingen er zoveel mogelijk uitgefilterd worden. Maar ze worden wel eerst vastgelegd, waarschijnlijk, want het vertelt veel over je geestelijke toestand op dat moment. En misschien wel waar je onbewust in geïnteresseerd bent, maar nu (nog) niet bewust naar wilt kijken. Naarmate we meer wearables die lichaamsfuncties meten gaan gebruiken en gecombineerd real time vastleggen, zullen we ook steeds meer te weten komen over hoe verschillende reacties op externe prikkels samenhangen. Virtual reality biedt hiervoor de ideale techniek.
Voorlopig is de toepassing door het bedrijf Consumatics nog vrij simpel en is vergelijkbaar met trainen m.b.v. VR: hoe voel je je in deze omgeving en wat verandert er aan je stemming wanneer er een andere kleur of vorm wordt getoond. Of een andere indeling. Ze noemen het “Off Site Query And Research”. Met name voor het testen van winkelindelingen zijn nu een heleboel bedrijven toepassingen met virtual reality voor aan het maken. En Consumatics maakt er ook helemaal geen geheim van dat ze je uiteindelijk vooral onbewust willen gaan beïnvloeden.
Door een e-mail te sturen naar osqar@consumatics.nl kun je je belangstelling tonen om aan het consumenten platform deel te nemen. Nu de kinderen al via Albert Heijn “aan de VR-bril zijn”, moet het niet zo lastig zijn om belangstellenden voor deze manier van marktonderzoek te vinden. Wat zo de vergoeding zijn, behalve een gratis cardboard?
Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld