ITA probeert open standaardisatieplatform voor VR te bieden

Datum: 7 januari 2015 Geschreven door: admin vr.nl In: 3D content, diversen, gear, VR Nieuws

ITA, de Immersive Technology Alliance, heeft aangekondigd dat ze tijdens de CES 2015 (6-9 januari, Las Vegas) weer een paar bekende namen in de VR-wereld als nieuwe leden van de associatie bekend zal maken. ITA richt zich op gemeenschappelijke standaarden voor VR- en AR hard- en software. Het non-profit verband beoogt hiermee de doorbraak van Virtual en Augmented Reality te versnellen en de markt te verstevigen. Naast VR en AR worden 3D stereoscopische beeld en haptiche (gevoels) technologie als onderdelen van het begrip “Immersive Technology” beschouwt. Voor het Engelstalige begrip “Immersive” bestaat geen eenduidige vertaling in het Nederlands. Meestal wordt het aangeduid met “overweldigend” en/of “meeslepend”, zie ook de achtergrondsinformatie op deze website.

Onder de huidige ITA deelnemers bevinden zich al diverse bekende namen zoals Advanced Micro Devices (AMD), Epson, Panasonic, Electronic Arts (EA), Virtuix en VRvana. Maar ook minder bekende namen, universiteiten en persbureaus zijn aangesloten bij deze alliantie. ITA is in maart 2014 tijdens de Amerikaanse Game Developers Conference (GDC) opgericht en bevindt zich nog in de kinderschoenen. Vele andere bedrijven en instellingen uit de VR branche ontbreken nog. Wanneer aanstaande vrijdag de CES-beurs is afgelopen, zullen we weten wie zich nog meer erbij heeft aangesloten.

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992