Al sinds 1999 wordt er jaarlijks in het Franse stadje Laval een meerdaagse conferentie en bijbehorende beurs (de laatste jaren) georganiseerd. De conferentie is gericht op VR-professionals, zowel uit de onderzoekswereld als het bedrijfsleven. Vorig jaar waren er 4900 bezoekers en ik denk dat Laval Virtual daarmee nog steeds het grootste VR-event van Europa is.
Programma & beurs
Het grotendeels Engelstalige programma van de conferentie die van 8 t/m 10 april wordt gehouden kent de volgende onderwerpen:
Voor de bedrijvenbeurs hebben zich 105 deelnemers aangemeld, met bekende namen als AMD en Barco, die dit soort events al jaren sponsoren. En de al meer bekende en op VR.NL eerder genoemde startups als Cyberith en Catopys uit Aubière: die kennen we al van de Immersis VR projector en de kreet “Make Room for a New Game”. Maar ook meer onbekende VR-startups als 3DRudder uit Marseille, die een voetbediening voor virtuele omgevingen levert (rond oktober 2015, naar eigen verwachting), met de kreet “Free your hands. Do more. WIN!” :
Het is natuurlijk erg leuk om met name deze Franse VR-startups hier te zien verschijnen, en vooral diegene waar je nog misschien nog nooit van gehoord hebt. Om er een paar te noemen:
Aspic Technologies uit Tourcoing: 3D / immersive geluid
Cartage-VR uit Louverne: AR- en VR-toepassingen t.b.v. cultureel erfgoed
Clarte uit Laval (zelf): gesubsidieerd technologie-transferpunt, gespecialiseerd in Virtual en Augmented Reality. Interessant is dat ze al op meerdere scholen hebben geëxperimenteerd met het project “VirtualTeach”, waarbij diverse educatieve toepassingen gericht op wetenschap en technologie (materiaalkunde, stromingsmodellen, weerstand simulatie) zijn betrokken.
"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld