Eerder deze week verscheen er een blogbericht op VR-wereld dat er op 24 november 2016 voor de eerste keer “Dutch VR Awards” uitgereikt gaan worden. Bezoekers aan Campus Party in Utrecht hebben tussen de VR-demo’s en de HoloLens al een standje gezien met dezelfde boodschap. Ook konden bezoekers er toen VR-projecten van Nederlandse bodem nomineren.
Maar nu wordt er meer ruchtbaarheid aan gegeven: uit een mailing van de organisatie wordt duidelijk dat er breed ingezet wordt: Niet alleen VR-games, maar ook bijvoorbeeld marketing campagnes waar VR wordt ingezet en 360-graden video projecten zijn welkom. Heel nadrukkelijk worden ook afstudeer-, stage- en researchprojecten op virtual reality gebied genoemd. Erg leuk, zeker als je bedenkt dat er volgens dezelfde mailing sprake zal zijn van een sjiek “rode loper” gebeuren!
Er gebeurt in Nederland veel op VR-gebied. Natuurlijk hebben de marketeers virtual reality al behoorlijk omarmd of zijn dat voor het overgrote deel van plan, zoals we in april al meldden. Nu Albert Heijn de traditionele (-“Verkade”-) plaatjes om te sparen heeft gecombineerd met AR en VR, kun je snel veel meer Cardboard gerichte reclame acties in Nederland verwachten. Na verkoop van Cardboards door de HEMA, Action en Blokker wordt nu heel gericht de jonge generatie bestookt en dat zal effect hebben, ook voor serieuze toepassingen!
VR voor oefeningen op allerlei gebieden; van fysieke sporten, angst-therapieën tot sollicitatietrainingen. KLM experimenteert met “situational VR scenario training” om deels die noodzakelijke maar ook dure “training on the job” te kunnen vervangen. En ook hier geldt natuurlijk akls bijkomend voordeel: virtueel is er in veel gevaarlijkere situaties te oefenen dan in het echt. Willem-Paul Brinkman van de TU-Delft is al 15 jaar bezig, samen met CleVR, om naar verwachting 70-80% van de 1-op-1 gesprekken met een therapeut te vervangen door een (meer geduldige, leukere en uiteindelijk ook veel slimmere) avatar in VR. Virtual reality voor vastgoed, ruimtelijke ordening en natuurlijk voor virtueel reizen / tourisme (VRkantie) / museumbezoek bijvoorbeeld; er zijn ook in Nederland al mooie VR-toepassingen voor gemaakt!
Wel jammer dat “Rigs” in de Cambridge-vestiging van Guerilla Games wordt ontwikkeld, trouwens! [tweet]Wie weet de vetste VR-game van Hollandse bodem die in 2016 is gemaakt of uitkomt?[/tweet] En wat is er allemaal door studenten op de campussen gemaakt? Of gewoon op zolder?
Binnen een paar uur na de mailing waren er al tientallen voorstellen doorgegeven, zo werd vandaag bekend. Meer nominaties op VR-gebied zijn welkom op DutchVRAwards.nl (also in English)! Zorg dat jouw VR-project uit 2016 of van iemand die je dat gunt ook meedoet! Vul meteen onderstaand formulier in en je kunt een 4K 360 graden video camera en 2 tickets ter waarde van €395 per stuk winnen, om in ieder geval het gala zelf bij te wonen! Heb je een smoking of lange jurk?
Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld
nu ook poll op Facebook waar jouw favoriete plaats voor de Awards wordt gevraagd: