Action houdt Cardboard simpel en goedkoop
Datum: 3 februari 2016
Geschreven door: admin vr.nl
In: gear, trendwatching, VR in NL (en omstreken)
Het moest nu natuurlijk snel een keer gebeuren: ook bij de Action kun je nu cardboards kopen! Hij stond afgelopen week in de folder voor de ongelofelijk lage (maar wel echt Action) prijs van €1,99!! Dus snel naar het dichtstbijzijnde Action filiaal om er eentje te halen
. Ieder filiaal heeft bij deze keten zijn eigen indeling, heb ik gemerkt, dus omdat ik haast had ben ik wel bij een bekend filiaal naar binnen gegaan. Hier ligt meteen rechts na de kassa’s het “mobiele spul”: hoesjes, laders, snoeren etc. voor smartphones en tablets. Maar daar kon ik niets vinden. Zouden ze dan toch uitverkocht zijn? Het is wel de laatste dag dat de folder geldig is! Snel een rondje door de hele winkel, maar niets kunnen vinden.
Tegenover de handdoeken
Hoewel ik er eigenlijk nu vandoor moest toch maar even bij de kassa gevraagd naar “zo’n VR-bril voor je smartphone”. “Oh, die moeten als je binnenkomt meteen links bij de folder-aanbiedingen liggen” krijg ik te horen. “In van die oranje zakken. En anders tegenover de handdoeken”. Nou, je raadt het: ze lagen inderdaad tegenover de handdoeken, in een rek met schoonmaakmiddelen. Er stond een prijskaartje bij voor €2,50, maar bij de kassa werd netje 1,99 afgerekend. Heel vreemd is dit niet hoor, dat het winkelpersoneel geen flauw idee heeft wat een VR-bril is. Probeer het maar eens in een willekeurige Hema, waar ze nu al weer een flinke tijd te koop zijn, de plastic Cardboards. Ik heb erg geluk gehad met dit meisje achter de kassa. Voor degenen die hem nu zelf gaan zoeken: zie de afbeelding bovenaan dit bericht om te zien hoe de “oranje zak” eruit ziet.
Maar wel met profiel QR-code!
Wat kun je verwachten voor 2 of 2,5 euro? Het is een simpele, kartonnen versie met niet al te grote lenzen die jezelf in elkaar moet zetten. De lenzen zijn wel van goede kwaliteit en geven een haarscherp beeld. In de instructie staat dat je de lenzen met de bolle zijde “naar boven” moet plaatsen. Dat is natuurlijk maar net hoe je het geval neerlegt en na plaatsing moeten de lenzen met de bolle kant naar je gezicht toe erin zitten. De zijde van de lenzenhouder die naar je gezicht toe moet komen heeft een glad vlak boven tussen de ogen. Ervaren Cardboard gebruikers weten dat ze daar altijd vies worden door het zweet op je

voorhoofd, dus dit is niet verkeerd. De Cardboard is verder van niet al te dik, karton met zwarte, plastic aanvoelende laag. De lenzen zijn dus zeker niet conform de specificaties van Google voor versie 2.0 en er is helemaal geen trigger aanwezig. Er zitten onderop de viewer wel 2 stickers met een QR-code. De eerste met “Tips & Tricks” staat ook op de verpakking, die oranje zak, ja. Je komt bij
de keurige website in 4 talen (ook NL) met de alles zeggende URL
http://www.3D-VR-viewer.com die uitlegt wat VR is en stereoscopische beelden zijn en natuurlijk verwijs naar diverse 360-graden video’s en de Google Cardboard app. Er wordt ook een “3D-bril” van plastic getoond van dezelfde fabrikant, naast de kartonnen Action Cardboard: T.T. International. Het bedrijf blijkt voluit Toi-Toys International te heten en ook andere winkels dan de Action kunnen
hun spul verkopen. De tweede sticker bevat de QR-code om in de Cardboard app de juiste instellingen voor de bril te activeren. Hulde! Verder wordt er een elastische hoofdband meegeleverd. Het gat voor de camera zal maar voor enkele modellen op de goede plek zitten. Voor smartphones groter dan 5 inch is dit “Action-model” minder geschikt.
Zelfs video-instructie!
Het filmpje op Vimeo is nog maar 3 weken oud en dus jammer dat ze hem niet op de verpakking of in de handleiding vermelden, voor degenen die nog nooit een Cardboard in elkaar hebben gezet. Eerst Tips&Tricks scannen, dus, voor deze doelgroep! En die doelgroep bestaat natuurlijk uit diegenen die het eens een keer willen proberen. Al met al, hoef je nu echt niet meer in de Chinese webshop te gaan snuffelen en is er geen enkele reden meer om iemand met een VR-bril te verrassen.
Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld