VR en AR als drijfveer voor een nieuw type internet

In de jaren negentig werd virtual reality een enorme techno-hype, die de wereld zou gaan veranderen. De belangstelling ebde snel weg, mede door een nieuwe opkomende trend: Internet. Dat fenomeen bestaat intussen alweer ruim 50 jaar en heeft de afgelopen 30 jaar onze samenleving wereldwijd behoorlijk veranderd. Maar in 2014 kwam VR weer helemaal terug […]

VRiend genomineerd voor 5G Innovation Challenge 2019

Horus VR, met vestigingen in Bedum (NL) en Boortmeerbeek (België, bij Mechelen) is voortgekomen uit het VRiend idee uit 2015 en levert haar producten nog steeds onder die naam. Na producten als een ViRtuele Dierentuinbezoek of aan Wildlands met cardboard brillen en het weer even virtueel thuis laten zijn of aanwezig bij een trouwpartij van […]

Facebook kondigt nieuw sociaal VR-platform aan

Toen Facebook in 2014 Oculus kocht, was vrijwel iedereen verbaasd: wat moet de internet-gigant met een startup met een idee voor een geweldig product, dat vooral techies en gamers aanspreekt, maar nog jaren nodig heeft om echt in de consumentenmarkt door te breken? En nu, ruim vijf jaar later na de tweede VR-hype, lijken bedrijfsmatige […]

VR in het recruitment proces

31% van de kandidaten vindt VRc leuk!

Robert Walters is een wereldwijd opererend wervings- en selectie bureau met ruim 4300 werknemers. Globaal best een flinke partij dus en qua omvang vergelijkbaar met Randstad, maar in Nederland met 4 vestigingen en 200 medewerkers uiteraard niet zo groot, maar wel van de partij. Het bedrijf wil graag trendsetting zijn op HR-gebied en legt daarbij […]

Leren samenwerken in VR

VR Neurorobotics Lab impression

In 2013, een jaar voordat VR weer helemaal “hot” werd, startte een door de EU gesubsidieerd multinationaal project, dat drie wetenschappelijke onderzoeksdisciplines met elkaar verbindt: hersenonderzoek (neuroscience), medische biologie en computerwetenschappen. Human Brain Project Het Human Brain Project (HBP) is een technische (ICT) basis aan het ontwikkelen om deze drie disciplines samen te laten werken […]

VR-toepassingen voor onderwijs gezocht!

Op 5 en 6 november zijn de SURF Onderwijsdagen (voor MBO, HBO en WO) in Den Bosch. Daar worden ter inspiratie de onderwijsvernieuwingen getoond en voor de Emerging Tech Track wil de organisatie graag nieuwe VR/AR-toepassingen, volumetrische displays, machine learning of robots laten zien die onderwijsinstellingen (gaan) gebruiken in de klas, college- of praktikumzaal. Als […]

Virtueel opereren

Marion Surgery operatiewagen

Oefening baart kunst, is het gezegde. Voor medisch specialisten zoals chirurgen gaat het om meer dan het leren van “een kunstje”. Ze zijn verplicht om heel vaak te oefenen, liefst ook op echte patiënten als oefenmateriaal. Omdat sommige operaties domweg maar weinig voorkomen, de operatiekamers duur, druk bezet en, zeker in ontwikkelingslanden, schaars zijn, blijven […]

VRNL REBOOT!

logo VRNL

Sinds een paar maanden is de Stichting Virtual Reality Nederland (VRNL) bezig om zichzelf te reorganiseren. De eerste vraag was daarbij: is er behoefte en heeft zij nog bestaansrecht? De tweede vraag, als er met “ja” geantwoord zou kunnen worden: Wie zijn er bereid om de kar te blijven of te gaan trekken? En de […]

De VR Arcade in Amsterdam is echt top-amusement

Net als in de jaren 90 van de vorige eeuw, zijn het vooral de vr-attracties buitenshuis die je een state-of-the art virtual reality ervaring kunnen bieden, als je geen toegang tot bedrijfsmatige of wetenschappelijke onderzoeksfaciliteiten met vr-technologie hebt. Ik zie wel steeds meer liefhebbers thuis een stukje huiskamer vrijmaken om de HTC Vive en dan […]

Weer veel VR-nieuws op Google I/O

Leek de aankondiging van Daydream vorig jaar tijdens de ontwikkelaars conferentie van Google nog niet echt revolutionair voor Nederland te zijn voorlopig en tot (een beetje) massaal gebruik te leiden, zoals Cardboard indertijd wel heeft gedaan. Daydream is nog steeds niet officieel verkrijgbaar in Nederland en ook wereldwijd zijn er domweg nog maar weinig smartphone […]

“next step” CeBIT wordt VR festival

Eindelijk was virtual reality een echt thema op de CeBIT in Hannover, 20 t/m 24 maart 2017. En het was ook meteen de laatste CeBIT “oude stijl” nu, zo werd woensdag bekend. Wat ooit begon als afsplitsing van de Hannover Messe en uitgroeide tot de grootste ICT beurs van de wereld heeft na jaren met […]

Prestigieuze Dutch VR Awards 2017 geven glans aan de VR in Nederland

Je zult het maar winnen, zo’n kristallen kubus met een 3D-gelazerd oog in het midden! Aan 15 projecten viel deze eer te beurt op 9 maart in Veldhoven, waarbij 1 project dubbel in de prijzen viel. Dit was het project “VR Data Vizualization for Cancer Research” van DEMCON Nymus3D uit Enschede. Het scoorde eerst al […]

Drie NL VR startups internationaal erkend

We hebben het zelfs op het 8-uur journaal mogen meemaken: het Nederlandse Guerilla Games oogst internationaal grote lof met het VR-spel Horizon Zero Dawn. Werd “Rigs” voor de Playstation VR nog helemaal door de Engelse vestiging gemaakt, deze veel grotere knaller komt toch echt grotendeels vanuit Amsterdam! Force Field bracht onlangs LandFall uit voor de […]

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992