Google ontwikkelt Android CPU voor VR

Datum: 7 november 2015 Geschreven door: admin vr.nl In: gear, trendwatching, VR Nieuws

De meeste berichtgeving over de discussies die Google op dit moment aan het voeren is met chips-fabrikanten, maakt al snel de vergelijking met Apple, die het hard- en software ecosysteem rond de smartphones en tablets van Apple met iOS erop streng bewaakt. Dat dit bedrijf er nog steeds mee wegkomt bij het grote publiek met kreten als “betere gebruikerservaring” en “veiliger” is geen wonder, hoewel dat laatste zeker niet waar is. Mensen genoeg die hun oude HTC weer uit de la halen omdat ze niet kunnen wennen aan de nieuwe Sony Android smartphone. Zelfs al zit er veel betere hardware en een nieuwere versie van het OS in de laatste. Met een meer gelijke gebruikerservaring op hardware van de verschillende fabrikanten zou Android beter de concurrentie met iOS aan kunnen gaan. Zoveel verschillende hardware en fabrikanten om rekening mee te moeten houden, belemmert natuurlijk ook structureel de vooruitgang van het OS in kwaliteit en features.

Het gaat vooral om betere VR

Maar als je hoort waar Google met de hardware fabrikanten nu over praat, krijg je toch een sterk vermoeden: Camera, sensoren, meer geheugen in de CPU en een beter pad naar de GPU….. alles wijst op een gewenste toekomst door Google waarin alle Android apparaten beter moeten gaan presteren op VR-gebied. Niet exclusief voor dit doel wellicht: maar ook de verbeterde toegang tot cloud-services die nu nadrukkelijk wordt nagestreefd op hardware gebied, past in dit plaatje: Nu bestaat het opname gedeelte bij Google Jump nog uit een “rig” met 16 camera’s. Die is bedoeld voor professionele gebruikers/content developers en als ze de beelden die nu nog meestal met een harde schijf via een koerier naar een datacenter van Google wordt gestuurd en op YouTube wordt geplaasts. Daar kunnen  de consumenten er van genieten. Maar uiteindelijk zal ook het (realtime) renderen in de cloud van 360-graden content die je met zelf met je Android en iOS smartphone opneemt realtime moeten functioneren! Periscope, Meerkat, Twitch: het is allemaal al verouderd, want het gaat over video in simpele 2D waar je tegen een schermpje zit aan te staren. Je kinderen lachen je straks uit als je ze verteld dat je daar uren naar kon kijken! In 2017 worden de eerste serieuze testen met de in theorie supersnelle 5G mobiele netwerken verwacht en vanaf 2020 is de opvolger van 4G al voor grotere consumentengroepen  beschikbaar! Dus aan het mobiele netwerk zal het niet liggen (als de prijs per GB ook er naar is, dan, maar tegen die tijd verandert het betalen per GB ook naar….???).

en Augmented Reality!

We horen er nog steeds maar weinig over: Dan zoekt Apple weer eens nieuw personeel met VR en vooral AR-gerelateerde ervaring, of er komen wat patentaanvragen naar buiten waar Apple VR-spul in beschrijft. Of, in de door Apple zorgvuldig geregisseerde hype die constant op niveau moet blijven, worden er wat toespelingen gemaakt over 3D of sensoren zoals Google Project Tango (-zie hieronder-) ze gebruikt. Maar alles wijst erop dat Apple over een tijdje eindelijk met een antwoord komt op de HoloLens van Miscosoft en Google Cardboard. En grote kans dat het daarbij inderdaad “meteen” om Augmented of Mixed Reality gaat, waarbij er over het realtime videobeeld van de camera digitale informatie wordt getoond. Dan is het afgelopen met grapjes maken over Apple en VR/AR! Het lijkt erop dat Google deze ontwikkelingen niet gaat afwachten en niet toestaat dat Apple de wereld inclusief de directe concurrentie weer compleet verrast, zoals met Apple Pay.

The journey doesn’t end here

De reis van mixed reality product Google Glass is nog niet ten einde, in tegendeel. Vooral voor professionele medische toepassingen gaan de ontwikkelingen gewoon door. En er gaan hardnekkige geruchten dat het ontwikkelteam voor Glass weer op sterkte wordt gebracht door Google. tango-logoHet zowel op Augmented en Virtual Reality toepassingen gerichte project Tango wordt momenteel wel openlijk als zeer actief gepositioneerd door Google. En daarnaast zijn er heel hardnekkige en nogal betrouwbare geruchten dat Google nu de hardware industrie aan het bewerken is om ze door Google zelf ontworpen chips inclusief de CPU voor Android te laten produceren. Ook hier weer in de media vaak alleen aandacht voor de strijd met Apple voor het hogere segment voor mobiele apparatuur (tablets & smartphones) en de nadruk op betere “connectivity”. Maar het gaat om meer, want [tweet]in de nabije toekomst van onze persoonlijke digitale apparatuur wordt er niet meer met je vingers over een schermpje met een 2D-beeld geveegd![/tweet] Het gaat tegenwoordig over een toekomst waar je in 3D digitale ervaringen beleeft met VR en varianten als AR en Mixed Reality.

Android wordt VR-OS?

Normaal neem je dit soort berichten met een korreltje zout, maar al in maart verschenen er in betrouwbaar te achten media als The Wall Street Journal berichten over een geheim team dat Google had samengesteld om van Android het virtual reality OS te gaan maken. Of dat er in ieder geval, naast Google Wear, ook een VR-variant van Android wordt ontwikkeld. Dat werd toen nog vooral gezien als reactie op de virtual reality visie van Facebook en er werd flink gespeculeerd dat Android van mobiel OS naar een OS specifiek gericht op headsets zou gaan migreren. Nu we ruim een half jaar verder zijn, is Google Wear behoorlijk volwassen aan het worden. Google Cardboard met zijn stereoscopische 360 graden beelden penetreert het ecosysteem van Google steeds verder penetreert en wordt simpelweg in alle door Google gecontroleerde platformen en ecosystemen ingebed. Cardboard werd initiëel vooral als antwoord gezien op de visie van Facebook over VR. Maar ze komen elkaar vaker tegen in hun strijd om als belangrijke partij te overleven na de volgende “technology shift” en geven daarvoor enorme bedragen aan risicodragend kapitaal uit. De ruim 2 miljard dollar voor Oculus door Facebook is relatief weinig vergeleken met de ruim 19 miljard dollar voor WhatsApp. Dat leverde Facebook een machtspositie in de mobiele gebruikerswereld op, waar Apple en Google domineren. En een schat aan zeer nauwkeurige gegevens van op dat moment al ruim 500 miljoen gebruikers van mobiele apparatuur, grotendeels buiten Noord-Amerika, waar toen zeker de meeste Facebook-gebruikers waren.

Overduidelijk is de visie van Google dat VR zich op mobiele apparatuur gaat afspelen en dat Google daar de belangrijkste speler wil blijven.  Zo snel mogelijk VR op alle mobiele apparatuur is ook tegen het zere been van de andere grootmacht op mobiel gebied, Apple, trappen: Al die kennis en patenten van Apple op het gebied van touchscreen bediening (OK, en Swypen, dat is uitgevonden door Samsung) worden in snel tempo waardeloos als we onze telefoons en tablets in een houder voor onze ogen plaatsen om in een 3D omgeving te verkeren. Met de camera achterop de telefoon of tablet en met behulp van sensortechnologie zoals van Google Project Tango, wordt de omgeving in beeld gebracht. Sinds Intel met zijn Sense technologie is gaan samenwerken met dit project van Google, is het belang voor de hele VR-industrie overduidelijk. Ik zou maar snel een Tango developers kit bestellen, als je serieus met VR verder wilt als ontwikkelaar. Wel even via een VPN met IP-adres en een fysiek afleveradres dat geolocated in de US of Canada is, anders mag het niet. Het is niet de eerste keer dat Google de ontwikkelgemeenschap in Europa achterstelt, trouwens!

De grote vraag blijft hoe we die toekomstige  computer ook terwijl we in een drie-dimensionale virtuele wereld zitten, gaan bedienen. Niet alleen vegen over het scherm kan niet meer; aan een muis en toetsenbord heb je ook niet veel, dan.  Met spraakopdrachten, je (gescande en gevirtualiseerde) handen, hoofdbewegingen?……er wordt al decennia aan gewerkt en nu opeens gaat het heel hard en door een heleboel bedrijven, onderzoeksgroepen van universiteiten, etc. Want de toekomst van de PC is mobiel en in 3D (en met diepte); [tweet]de toekomst van de Human Computer Interface heet Virtual Reality![/tweet]

 

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

Nieuwste VR-vacatures

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992