Open Source VR verwelkomt 13 nieuwe partners

Datum: 11 februari 2015 Geschreven door: Fred In: 3D content, gear, VR Nieuws

OSVR heeft vandaag bekend gemaakt dat 13 nieuwe bedrijven zich hebben aangesloten. Tijdens de CES2015 waren er nog maar een handjevol deelnemers, hoewel niet de minste, zoals we vorige maand berichtte. Maar nu sluiten zich nog meer bekende spelers in de VR hard- en software zich aan. Het is juist de combinatie van onderling uitwisselbare of op z’n minst compatibele nieuwe partners van OSVRproducten op zowel hard- als softwaregebied, die dit initiatief zo veelbelovend maakt. Cyberith,  de grote concurrent voor Virtuix,  en Jaunt zijn voor de bezoekers van vr.nl al aardig bekend, we zetten ze samen met de andere nieuwe deelnemers even in wat categorieën bij elkaar en zullen er een paar wat uitgebreider bespreken:

1. VR- hardware accessoires:

Cyberith (“virtueel lopen, kruipen, hurken”), 3DRudder (3D voetbediening), SoftKinetic (3D handvolgsysteem met behulp van camera), VR Union (professionele VR hardware) en Tactical Haptics (haptisch = met gevoel; product waar het hardst aan gewerkt wordt heet “Reactive Grip” handcontroller. Deze geeft een gevoelsmatige reactie (feedback): Je voelt de terugslag van een vuurwapen, hoe een zwaard het lichaam of schild raakt, etc. Het bedrijfje is in 2013 gestart door een professor die bij de universiteit van Utah in de Verenigde Staten aan het hoofd staat van een “Haptics and Embedded Mechatronics” laboratorium en hiermee de onderzoeksresultaten hoopt om te zetten in commerciële producten. De Kickstarter campagnes waren tot nu toe niet erg succesvol en in 2014 is er het hele jaar maar weinig vernomen van “TH”. Ze zetten nu vol in op Tactical Haptics logohet benaderen van andere ontwikkelaars om hun product te gaan ondersteunen of gebruiken. Zelf ontwikkelen ze software voor Unity 3D en C++. Een dergelijk product dat echt iets nieuws toevoegt, zoals in dit geval terugkoppeling van weerstand als je iets beweegt of raakt, heeft het veel lastiger dan apparatuur waarmee zaken zoals plek, beweging en snelheid alleen maar beter of anders worden vastgelegd of gebruikt. De Stem sensoren van Cyberith, zelf nu ook toegetreden bij OSVR zullen ondersteund worden. Het zou me niets verbazen wanneer Cyberith en Tactical Haptics nog nauwer gaan samenwerken in de toekomst. De controllers lijken uiterlijk trouwens ook al heel erg op elkaar.

2. VR-inhoud (content):

Jaunt, Lucidspace and VR Bits

3. 3D geluid:

Drie nieuwe deelnemers aan OSVR, Impulsonic, Sonic VR en VisiSonics, richten zich op ruimtelijk geluid voor VR.

 4. games:

Tammeka Games en Pixel Titans maken VR-games. Door beide bedrijven aangekondigd om samen met de OSVR ontwikkelaars kit te verschijnen zijn het racespel “Radial-G” en een “retro-shooter” met de naam “Strafe”. Van Radial-G zijn nu al 2 demo’s beschikbaarTweet!: een “Early Acces Game” op Steam voor‚ $12,99 en een gratis, verder beperkte, download op de website van Radial-G. Laatstgenoemd spel moet als Kickstarter project nog bijna $100.000 ophalen in 7 dagen en zou volgens de gegevens daar pas in juni 2016 uitkomen, een jaar later dus! Het schietspel wordt geadverteerd met de kreet: “STRAFE® is the fastest, bloodiest, deadliest, most adjective-abusing, action-packed first-person shooter of 1996”. Ik vind $185.000 een hoop geld voor een retro-spel en denk ook niet dat ze er genoeg geld voor gaan ophalen. Wat denk jij? En zou jij er 15 dollar voor overhebben? Update 19 februari: Strafe heeft net op tijd ruim $200.000 opgehaald (, Gefeliciteerd! Vast dankzij de berichtgeving op vr.nl…) en ze verwachten nu het spel voor zowel PC als Apple ergens halverwege 2016 uit te brengen! Ik wou het de lezers van vr.nl besparen, maar vooruit hier is de promo-video (PG = ff niet zeuren over bloederige taferelen):

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

Nieuwste VR-vacatures

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992