“next step” CeBIT wordt VR festival

Datum: 25 maart 2017 Geschreven door: Fred In: trendwatching, VR Meet-ups, VR Nieuws

Eindelijk was virtual reality een echt thema op de CeBIT in Hannover, 20 t/m 24 maart 2017. En het was ook meteen de laatste CeBIT “oude stijl” nu, zo werd woensdag bekend. Wat ooit begon als afsplitsing van de Hannover Messe en uitgroeide tot de grootste ICT beurs van de wereld heeft na jaren met teruglopende aantallen bezoekers en exposanten besloten het roer drastisch om te gooien. In 2015 en 2016 vroegen we het ons af: waar blijft de CeBIT nou met aandacht voor wat waarschijnlijk de volgende echt belangrijke “disruptive technology” zal zijn.

IoT, robots, drones, die deden wel een beetje mee al, maar VR kwam in 2016 als thema niet verder dan 5 Duitse VR-startups als onderdeel van Scale11. En daar was vanuit EUVR.org met name vanuit VRNL hard aan getrokken om het voor elkaar te krijgen. Er waren in Hall 11 natuurlijk meer VR-startups te vinden, vorig jaar. En met name in de stand van onderzoeksinstituut Fraunhofer vond je al jaren diverse VR en AR toepassingen. Maar in 2015 toen Samsung de Gear VR had uitgebracht, kon je dat ding alleen nog maar in de stand van Vodafone vinden als “snelle hippe gadget” om 4G te promoten, weet je nog?

 Hackvention, VRbase, Upload VR en Oculus

Halverwege 2016 werd de EUVR meetup benaderd door een nieuw initiatief en concept uit de omgeving van Hannover, Hackvention. Als het concept aan zou slaan, zou de volgende editie ook in maart tijdens CeBIT 2017 gaan plaatsvinden. Na uitstel  van november naar december 2016 was de combinatie van een op VR gerichte combinatie van een hackathon, beurs en workshops een behoorlijk succes op het terrein van de Deutsche Messe in Hannover. En werden de organisatoren inderdaad gevraagd om het thema VR (& AR, dat moet er nu eenmaal bij omdat de investeerders graag alles in duidelijke hokje plaatsen) ook op CeBIT 2017 vorm te geven. Er waren toen nog maar enkele weken tijd om alles te gaan organiseren! Daan Kip had gelukkig na het opzetten van de VRbase in Amsterdam Sara Vogel van de VR-Nerds gevraagd om te helpen ook een Base in Berlijn op te tuigen. En deze zeer actieve dame wist de kracht en mogelijkehden van de CeBIT  op waarde te schatten en reisde naar de USA om ook Upload VR uit San Fransisco erbij te betrekken.

Hackvention veranderde intussen onder druk van de CeBIT perikelen van karakter en het hackathon gedeelte verdween uit zicht. Er bleven standjes voor VR-bedrijven, workshops en bijeenkomsten voor de VR-community over, met de grootste concentratie in hal 17 met een oppervlakte van zo’n 2000 vierkante meter. We zagen Dutch VR, HumanEyes met de Vuze 360 camera en het meest populair was de VR-bioscoop van eVRbit uit Keulen met gesynchroniseerde vertoning van 360-graden content en frame-nauwkeurig geluid vanuit speakers. Dus je hoeft geen koptelefoon op en toch leek het geluid aardig positioneel te kloppen, echt cool. En nog zo’n dertig andere VR startups lieten hun producten zien op de CeBIT 2017. Daimler was van hal 8 naar hal 17 verhuisd en sponsorde de VR-lounge, maar dat was vooral om jong IT-personeel te werven. Vreemd genoeg had Oculus een standje met 2 Rifts in hal 8, waar de “Global Conferences” plaatsvonden. Jammer dat ze deze club niet naar hal 17 hebben weten te krijgen! Maar Palmer Luckey zagen we toch niet nu. HTC zou wel in hal 17 staan, maar is ons helemaal niet opgevallen daar en waren zo te zien afwezig.

Meetup of VR-meetups & VR-hackathons

Woensdag was het VR-community-dag op de CeBIT, met eerst een bijeenkomst van de Duitse VR-meetups, daarna eentje van de Europese en een paneldiscussie van Europese VR-hackathon organisatoren. De dag eindigde met een VR Meetup Summit waar het bier goed smaakte maar men inhoudelijk niet veel verder kwam dan bij een vergelijkbaar event tijdens de VR Days in Amsterdam in november. Het belangrijkste probleem voor de organisatoren is nog steeds de vraag “hoe krijgen we (meer/beter/structureel) financiële ondersteuning vanuit het bedrijfsleven”. Een opmerking over het meer betrekken van de kunst en cuklturele sector en de universiteiten en hogescholen bij de meetups werd vriendelijk herhaald, maar belandde vervolgens niet op de flipover. Met Juan Bossicard in Laval en verder niemand uit Brussel of België aanwezig in Hannover bleef de rol van EUVR als internationaal verbindende factor voor VR-meetups in dit deel van de wereld onduidelijk. Opeens bleek een nieuwe Facebook pagina voor Meetup organisatoren de oplossing te moeten worden om met elkaar te communiceren, wat natuurlijk erg populair is als platform maar niet erg toekomst bestendig.

Het was na zo’n lange dag wel gezellig natuurlijk en fascinerend om meetup organisatoren uit zoveel landen en met zo verschillende achtergrond te ontmoeten. Sommigen zijn al meer dan 2 jaar actief en hebben tientallen bijeenkomsten georganiseerd, andere zijn net begonnen. Iedereen is even gepassioneerd bezig om zoveel mogelijke anderen met virtual reality in contact te brengen en er samen met anderen van gedachte over te wisselen.

Interessant was het ook om te horen dat de VRNL meetup voor de bijeenkomsten in VRbase.Amsterdam zich nu heel bewust is gaan richten op kleinere, specifiek op bepaalde toepassingen gerichte meetups met een bescheiden entreeprijs. Deze next-step laat zien dat men daar van de breed georiënteerde “kennismaken met VR” bijeenkomsten af wil. Adriaan Rijkens was hier in Amsterdam en Rotterdam met zijn VR-meetups al een tijd geleden met veel succes mee begonnen, maar weet de toegang tot nu toe gratis en de toeloop nog steeds erg fors te houden. De 250 aanwezigen in de Filmacademie zijn we nog niet vergeten! De VRbase in Amsterdam biedt natuurlijk een unieke gelegenheid als eerste dedicated  VR-incubator in Europa aan startups om zich verder te ontwikkelen en is bezig om naast Berlijn ook vestigingen te openen in Parijs en Barcelona. Over next-step gesproken!

European VR Awards, 13 juni 2018, geeft CeBIT nieuwe stijl extra flair

Er was woensdag ook nog een persconferentie gepland in hal 17 in de VR-area om de European VR Awards voor CeBIT 2018 aan te kondigen. Omdat ‘s morgens het nieuws over de aanstaande veranderingen bij de CeBIT wel gonsde, maar nog niet officieel bekend gemaakt was, werd de persconferentie over de awards afgelast en werd volstaan met een mededeling dat de eerste editie van de European VR Awards gaat plaatsvinden op de woensdag van CeBIT 2018. Tot grote verrassing van velen bleek nu ook de EuroVR Association mee te doen aan deze awards. En dat is waarschijnlijk ook de grootste verdienste van dit initiatief; dat de EUVR meetup community nu gaat samenwerken met deze al sinds 2006 bestaande associatie van bedrijven en wetenschappelijke instellingen in Europa. “Met maar 10 likes op Facebook”, zo schamperde iemand. Maar wel door de Europese commissie gevraagd om een stimuleringsprogramma op te zetten gericht op VR en het verder ontwikkelen van de Europese VR-industrie.

En zo gaat wat ooit in Nederland in 2014 begon als “wow, gaaf, laten we bij elkaar komen ergens om over virtual reality te praten” nu verder Europa en de wereld in. En het komt natuurlijk nu mooi samen: CeBIT transformeert naar een (gedeeltelijk openlucht) festival over de toenemende invloed van technologie in de maatschappij. De rol van het bedrijfsleven is hierbij niet meer dominant maar wel interessant om vanuit maatschappelijk standpunt te benaderen. Organisator Deutsche Messe denkt aan een  campus stijl. Met meteen de eerste  European VR Awards als feestelijk hoogtepunt voor de VR-community zal CeBIT 2018 een interessant experiment worden.

Deze Europese VR Awards zullen gebaseerd zijn op het succes van de Dutch VR Awards die 9 maart in Veldhoven werden uitgereikt en uit brede kring veel lof toegezwaaid hebben gekregen.

 

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

Nieuwste VR-vacatures

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992