VUZE 3D 360 VR foto- en filmcamera

nieuwe partners voor de Vuze 3D-UHD 360 graden camera

Datum: 21 januari 2017 Geschreven door: admin vr.nl In: gear, trendwatching, VR in NL (en omstreken), VR Nieuws

Half december werd de  voorverkoop in Nederland al aangekondigd van een stereoscopische (3D) foto- en videocamera voor de consumentenmarkt op www.vuzecamera.nl. De opnames met dit apparaat hebben diepte die je uiteraard alleen kunt ervaren wanneer je ze ook met een 3D- of VR-bril bekijkt. Zeer binnenkort, in februari, verwacht de Nederlandse importeur de eerste demomodellen te ontvangen. In maart moet de camera voor €899 per stuk in 4 verschillende kleuren uitgeleverd kunnen worden. Degenen die tot en met 31 januari vooruit bestellen (en pas hoeven af te rekenen bij levering) krijgen gratis extra’s meegeleverd bestaande uit een 64 GB SD-kaart (voldoende voor bijna 1 uur video), een statief en een Homido VR-bril. Ook bij de semi-professionele gebruikers, zoals media-opleidingen en marketing bureaus, bestaat grote belangstelling voor deze camera, zo hebben we de afgelopen maanden gemerkt.

 

Kwaliteit en features bij uitlevering nog onbekend

We zijn erg benieuwd naar de kwaliteit van de opnames van deze camera. Wanneer de opgenomen beelden worden overgezet naar de PC, worden de 4 (eventueel stereoscopische) beelden naar 1 bestand met 360 graden beeld “gestitched”.  Bij eerdere demonstraties op beurzen in Amerika waren de meningen hierover verdeeld, maar was in ieder geval duidelijk dat er nog veel verbeterd kon worden aan de kwaliteit van het eindresultaat. Op de FAQ bij Vuzecamera.nl staat als antwoord op de vraag of deze camera ook 3D-360 kan live-streamen  dat de huidige versie van de camera dat niet kan. Dat zou ook wel heel bijzonder zijn: de goedkoopste 4K livestreaming camera, de Orah, kost zo’n 3000 US-dollar enkan geen 3D-beeld opnemen en zelfs met een losse stitching-unit geleverd wordt. Ik denk dat bij de Vuze “de volgende versie” dan ook echt een volgende hardware-versie zal zijn en het niet om een software-upgrade gaat. Maar de ontwikkelingen gaan hard en er wordt door Humaneyes, de fabrikant van deze camera, hard gewerkt om de eindgebruikersversie hier in maart op de markt te brengen.

Twee partnerships op CES2017 aangekondigd

Tijdens de grootste consumenten-electronica beurs van de wereld, die traditioneel in de USA meteen in januari plaatsvindt, maakte Humaneyes bekend te gaan samenwerken met WakingApp Realities en VisiSonics. Eerstgenoemd bedrijf levert het VR & AR ontwikkel- en distributieplatform ENTiTi. Met de Creator software hiervan kun je het materiaal opknippen in blokken besturingselementen aanbrengen in de video’s. Naast deze beperkte mate van interactiviteit kun je er ook complete AR- en VR-producties mee maken, deze “drag&drop” editor, en uploaden naar het ENTiTi cloudplatform. Met de viewer die in de Apple en Google appstore te downloaden is, kun je de het resultaat vervolgens (laten) bewonderen. Met het programma kun je ook 3D bestanden in Autodesk formaat importeren en WakingApp richt zich zo te zien primair op de constructie en design wereld, met 3D 360 graden video als extra mogelijkeheid.

VisiSonics is het bedrijf achter RealSpace3D, een product waarmee je geluid in een virtuele driedimensionale ruimte kunt positioneren. Volgens sommigen is dit aspect van “Cinematic VR” verantwoordelijk voor minstens 50% van de totale gevoelsmatige beleving van dit nieuwe medium. Met de 4 microfoons van de Vuze moet in principe prima ruimtelijk geluid vastgelegd kunnen worden en samenwerken met één van de leidende bedrijven op dit gebied (en niet zelf proberen het wiel weer uit te vinden) lijkt een goede zet. Je kunt in onderstaande alweer zwaar verouderde demo uit 2013 voor Unreal 3 al heel goed beleven wat er met “ruimtelijk geluid” bedoeld wordt, ook met een 2D YouTube filmpje erbij (en zet er wel een koptelefoon voor op):

Geef een reactie

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992