Microsoft gaat 3D…en vooral ook VR!

Datum: 28 oktober 2016 Geschreven door: admin vr.nl In: 3D content, gear, trendwatching, VR Nieuws

Dat Microsoft met meer dan alleen de HoloLens en “Mixed Reality” een een “holographic platform” zou komen, nadat in 2015 de HoloLens de VR-wereld verraste, zat erin. Een half jaar later bleek het holographic platform integraal onderdeel van Windows 10 te zijn geworden, dat vanaf dan 1 versie voor alle soorten computerplatformen kent: van IoT-sensoren, telefoons, tablets, PC’s tot servers en natuurlijk die HoloLens, ja. Op 26 oktober 2016 werd de “Windows 10 creators update” aangekondigd voor het platform en lijkt Microsoft dankzij het succes van de HoloLens terug te zijn gegaan naar de basis van virtual reality: eerst alles maar eens 3-dimensionaal zien te maken! Zo wordt Paint nu Paint 3D!

Maar daar blijft het niet bij: Intel mag dan met zijn RealSense technologie zijn gaan samenwerken met het Google Tango project om de omgeving in 3D te scannen, Google presenteert het mobiele VR platform Daydream en 2 telefoons met een next generation cardboard – Gear VR concurrent. En iedereen weet dat Apple met de iPhone 8 nu eindelijk ook VR en AR gaat ondersteunen. En Microsoft? Die zijn toch verdwenen als het over een smartphone OS of platform gaat? Nee dus: ze tonen opeens een (Windows 10) mobiele telefoon waarmee je heel simpel 3D opnames kunt maken en delen! Niet de eerste op de markt, dat is de Lenovo Phab2 met Tango, maar dit zag niemand aankomen; dat Microsoft ook een smartphone met 3D scanner uit zou brengen.

Roomscale VR met inside-out tracking voor $299!

De HTC Vive heeft de Oculus Rift verslagen momenteel, met name door de Lighthouse roomscale positional tracking: je kunt een stukje rondlopen met je VR-bril op en verplaatst jezelf ook in de virtuele 3D-wereld. Dat maakt de ervaring weer een stuk echter voor je gevoel. Maar je zit nog steeds aan een bos kabels vast. Zo niet bij de HoloLens: een complete “holografische” computer die zelf zijn omgeving scant in 3D en in staat is deze te verrijken met 3-dimensionale hologrammen. Niks camera’s plaatsen en elkaar in de weg lopen om goed getracked te kunnen worden, maar vanuit de bril de omgeving vastleggen.

Microsoft kondigde dus aan om in samenwerking met de 5 grootste spelers op de PC-markt;   HP, Dell, Lenovo, Asus en Acer een nieuw type VR-bril op de markt te gaan brengen met deze oplossing voor roomscale-VR met prijzen vanaf $299. Dat is even wat anders dan een HTC Vive voor €899! Je hebt, zo te zien, nog wel een kabel naar de PC lopen. Maar met AMD grafische kaarten onder de 150 dollar die geschikt zijn voor VR en straks HMD’s onder de 300, wordt virtual reality ook op de PC straks goed betaalbaar voor het grote publiek! Sony met de Playstation VR, Google straks met de Daydream VR op het mobiele Android platform en nu dus ook Microsoft helemaal “into 3D & VR” als de toekomst voor Windows!

Ook nog veel legacy en twijfel

Maar 3D-creaties op een plat beeldscherm maken, ook al is het met een nieuwe draaiknop, en vooral nog steeds met van die rare veeg-bewegingen over een scherm, dat lijkt me stug als de toekomst voor 3D-creatie. 25 jaar in platte schermpjes denken krijg je er niet zo maar uit, dat blijkt wel, zelfs al heb je een HoloLens ontwikkeld. Zelf je eigen tournament opzetten en broadcasten met de Xbox als gamer, helemaal OK! Alle games voor de Xbox ook (zonder extra kosten) op je Windows 10 PC kunnen spelen, prima! Maar gaan die VR-brillen vanaf 299 dollar ook werken op de Xbox? Geen woord…… jammer hoor!. We weten ook nog niks over de specificaties van de VR-brillen, zoals resolutie; framerates en latency. En wanneer ze te koop zullen zijn werd ook niet verteld. Maar Microsoft zal ons de komende tijd blijven verassen op VR-gebied, let maar op. Je kunt de hele October Creators Briefing van Microsoft hier bekijken, als je 2 uur de tijd hebt.

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

Nieuwste VR-vacatures

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992