Google Daydream View en Pixel voorlopig niet in Nederland

Datum: 7 oktober 2016 Geschreven door: admin vr.nl In: gear, trendwatching, VR in NL (en omstreken), VR Nieuws

Onze blogpartner VRwereld publiceerde de afgelopen dagen uitgebreid over Google’s laatste bijdrage aan de VR-revolutie: het VR-platform wordt uitgebreid met eigen telefoon hardware in de vorm van speciaal voor VR ontworpen mobiele telefoons, de Pixel en de bijbehorende VR-bril, de Daydream View. Vorig jaar waren er al sterke geruchten dat Google eigen hardware aan het ontwerpen was, speciaal gericht op virtual reality. Veel guru’s verwachtten dan ook dat Google op de ontwikkelaarsconferentie in mei, I/O 2016,  een VR-bril met ingebouwde hardware inclusief scherm zou tonen, maar het werd de aankondiging van een nieuw hard- en software platform: Daydream, als opvolger van “Cardboard“. Half juni werd bekend gemaakt dat de eerste smartphones op 4 oktober gepresenteerd zouden worden, samen met de VR-bril en controller, de Daydream View.

Wel uitgang voor oortjes met draad, geen SD-kaart in Pixel

Ik weet nog goed dat Steve Jobs in een talkshow onzin zat uit te kramen dat “Apple altijd de nieuwste technologie toepast en haar klanten bereid zijn daarvoor te betalen”. De iPod heeft nog nooit “moderne technologie zoals een SD-kaart” ondersteund en had toen ook nog geen Bluetooth, ook al bestond dat al jaren en was intussen op de meeste notebooks aanwezig.  Nee, voor een paar MB’s extra interne opslagruimte moet je flink dokken bij Apple, dat mag je nu nog steeds bij de iPhone. Toen Bluetooth eindelijk wel op de iPod kwam, kon je het draadloze protocol alleen voor een koptelefoon gebruiken, niet voor bestandsoverdracht. Iedereen wil graag een speciaal Apple-only kabeltje kopen en aan een PC hangen, om iTunes te mogen gebruiken. Geheel in dezelfde lijn heeft Apple bij de iPhone 7 afscheid genomen van de “normale” audio uit- en ingang: Analoge techniek, dus zwaar verouderd, dat verkoop je zo aan het volk. Maar het grote probleem voor Apple is dat analoog ook niet te versleutelen en controleren valt en er steeds meer toepassingen door derde partijen op de markt zijn gekomen die van de AUX-poort gebruikmaken. Ook voor financiële toepassingen zoals creditcard readers en dat bedreigt het Apple ecosysteem teveel.

Google brengt de aanwezigheid van een “3,5 mm headphone jack satisfyingly not new” dan ook met enige humor bij de lancering van deze iPhone competitors, maar gaat ook meteen meer op Apple lijken wat betreft het nog meer pushen van haar eigen op Android en Chrome gebaseerde ecosysteem bij de samenstelling van de hardware: er is geen ruimte voor een SD-kaart meer, want je krijgt toch onbeperkte cloudopslag………op Google Drive. Dus het wordt of de dure variant met 128 GB opslagcapaciteit kopen of al snel verplicht worden om je foto’s en 4K video’s naar de Google cloud te uploaden. Terwijl  micro-SD kaartjes met flinke opslagcapaciteit echt weinig kosten meer, tegenwoordig. Het kan natuurlijk ook zijn dat de Google medewerkers intussen zo gewend zijn aan cloudstorage, dat ze domweg aan zoiets als een SD-kaart voor opslag niet meer denken………Kijk ook hoeveel aandacht er besteed wordt aan legacy toepassingen van personal assistant phones, zoals de handige zoekfuncties voor foto’s, de camera die net hoger scoort dan de camera van de iPhone 7 en de handige tool om alles van je oude iPhone over te zetten. Ja, bij Apple natuurlijk nog helemaal niks over VR, dus hier mag het achteraan komen, maar eigenlijk het belangrijkste nieuws over de nieuwe Google hardware: “from scratch designed for VR”.  Zie hieronder de officiële aankondiging van Pixel (Engelstalig, 20 minuten):

en de directe vergelijking van CNET tussen Pixel en iPhone:

Google wil leading in VR blijven

Het is natuurlijk meer dan een speldenprik naar Apple alleen: ook Samsung, die openlijk dreigt om haar eigen mobiele OS ook buiten India en ontwikkelingslanden groots in te gaan zetten als tegenhanger voor Google’s Android, moet voelen dat ze maar heel even samen met Facebook/Oculus het mobiele domein in VR kunnen claimen. Het gaat hier ook om het doorbreken van de  hegemonie van Gear VR van Samsung nu wat betreft kwalitatief hoogwaardige mobiele VR en benadrukking van het toch snel naderende einde van op PC’s gebaseerde computing zoals de Oculus Rift van Facebook en de HTC Vive dat bieden voor virtual reality toepassingen. We gaan naast VR-bril ook richting standalone wearable VR-apparatuur, zoals de Microsoft HoloLens nu en Magic Leap  op wat langere termijn. Dat wil Google met het Daydream platform ook uitstralen en gelukkig zijn alle grote telefoonfabrikanten (behalve Apple) ook bezig met Daydream compatibele telefoons te maken. Hierdoor komt er al in november, vlak na het op de markt komen van Playstation VR van Sony (volgende week), een nieuwe golf betaalbare en hoogwaardige virtual reality beschikbaar.

Europa blijft achter door exclusieve deals

Net zoals Apple en andere smartphone fabrikanten doen, worden de mobiele telefonieproviders nadrukkelijk betrokken in de strategie. In de Verenigde Staten heeft Google een exclusieve lancering met (de grootste) mobiele provider Verizon afgesproken. Je zou voor Europa dus zoiets met een partij als Vodafone verwachten. Maar helaas voor ons kikkerlandje: alleen Engeland en Duitsland doen mee aan de lancering van de Pixel: T-Mobile in Duitsland en EE in Engeland (ex-joint-venture van T-mobile met Orange, begin dit jaar door BT overgenomen) hebben de exclusieve rechten voor de lancering van de Pixel telefoons voor heel Europa verworven. Nu moeten we maar afwachten wanneer deze telefoons in Nederland beschikbaar komen. Maar de modellen komen uiteindelijk simlock-vrij op de Google store.

Lees hier de (engelstalige) officiële blog van Google over Pixel, zie je dat ook de prijzen ala iPhone zijn!

 

 

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992