CeBIT 2016: nauwelijks VR, nog steeds!

Datum: 16 maart 2016 Geschreven door: Fred In: Digital Health, trendwatching, VR in NL (en omstreken), VR Nieuws

We hebben er een jaar hard aan getrokken: een beetje meer aandacht voor virtual reality op het grootste ICT B2B-event van Europa: de CeBIT. Vorig jaar blogde ik over mijn speurtocht in Hannover naar virtual reality: het was er nauwelijks aanwezig. Intussen hebben we de VR-meetups en startups in Duitsland zien opbloeien en ben ik sinds september 2015 actief bezig om meer aandacht voor VR op de CeBIT te krijgen. Ook in Hannover is in 2015 een VR-meetup gestart en niet alleen door mij aangemoedigd, ook vanuit andere EUVR-deelnemers, heeft organisator Gunnar Gertzen contact gezocht met de CeBIT-organisatie in zijn stad. Hij heeft virtual reality als startup-thema weten te introduceren en staat nu met 3 andere vr-startups in hal 11, stand 38a, als onderdeel van Scale11. Dus ik moest er op de eerste dag van de beurs, maandag 14 maart, wel meteen een bezoekje gaan brengen!

Ook dit jaar weinig VR in Hannover!

VR op CeBIT 2016

Vorig jaar zocht ik naar “virtual reality” op de website van de beurs, voordat ik vertrok en had 7 hits. Dit jaar ging ik ook een paar dagen van te voren kijken en vond maar liefst  130 hits, dus dat lijkt een hele toename! Maar echt veel verder dan 6-7 bedrijven kwam ik toch ook dit jaar niet. Wanneer je nu zoekt is het aantal hits maar liefst 158 en zie ik maar liefst 5 “conferences” die met “virtual reality” getagd zijn. Zelfs “pain control with VR” door een professor op de Serious Gaming afdeling! De CeBIT zelf heeft inderdaad nu de activiteit “virtual reality” als thema, zoals bekend en zowaar ook 2 praatjes met dit kenmerk. En ja, leuk: Gunnar houdt zelf ook een praatje vrijdagmiddag, in het Duits: “2016 – das Jahr der Virtual Reality”.

Maar bij de meeste bedrijven waarmee ik praat is virtual reality meer iets uit Amerika dan dat in Duitsland nu al aan de orde is. Als ze al weten waar je het over hebt. Zelfs MSI Duitsland, die zich ook adverteert als “Number One in Gaming”, ziet helemaal niet dat MSI ook #1 in VR zou moeten zijn, zeker als het om hun notebooks gaat. Wanneer ik vraag of ze dat notebook met eyetracking al kunnen laten zien, krijg ik te horen dat ze het nieuws in Europa gaan onthullen later die dag, op een persconferentie om 15:00 uur in de hal van de CeBIT zelf! Over de enorme impact die eye-tracking zal hebben op de  virtual reality ontwikkelingen weten ze helemaal niets op de stand, het is gewoon een game-gimmick, meer niet. MSI Europe in Veldhoven geeft overigens dezelfde lauwe reacties als het over virtual reality gaat en ze zien het blijkbaar voor het hele continent alleen maar als iets waar de Amerikaanse collega’s druk mee bezig zijn en hier misschien ook een keertje kan komen. Zo leeft iedereen in zijn eigen “bubble”!

Natuurlijk ben ik ook weer bij Vodafone langs geweest: 5G is de toekomst, alles lekker snel. Dit keer stonden er voertuigen buiten het paviljoen die dezelfde trend (= steeds sneller) voor mobiele connectiviteit verbeelden. Geen enkele Oculus Rift of GearVR te zien, ook niet bij de wel aanwezige nieuwe Samsung Galaxy S7 en S7 edge. Maar in de mobiele netwetwerk industrie weten ze het best hoor, hoe belangrijk virtual reality wordt: lees dit consumer trend report van Ericsson maar eens! Voor de Gear VR of een leuk foldertje van de Gear 360 ben ik ook maar niet meer naar een stand van Samsung zelf gegaan. Volgend jaar, dan is VR groots en bekend, ook op de CeBIT!

Uit het Ericsson rapport, Figure 4: Consumers who think using virtual reality services would be a good idea

 

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

Nieuwste VR-vacatures

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992