Samsung claimt mobiele VR consumentenmarkt

Datum: 20 februari 2016 Geschreven door: admin vr.nl In: Cinematic VR, gear, trendwatching, vr-fotografie

Teasers op YouTube zijn een onderdeel van de marketing strategie tegenwoordig, vooral bij fabrikanten van wearables en andere lifestyle producten. Hoe snel kunnen zaken veranderen? De mobiele telefoon was in het begin precies wat de twee woorden inhouden: een telefoon = ding waarmee je op afstand met een ander kunt praten en nu dan mobiel. Nu heet zo’n ding in 95% van de gevallen een smartphone en is vaak zowel een onmisbare component in het dagelijks leven als een lifestyle product.

Virtual reality was tot voor kort een dure technologie welke professioneel werd toegepast, bijvoorbeeld in het leger, bij wetenschappelijk en toegepast onderzoek zoals voor olie- en gaswinning en voor angsttherapie en trauma-behandelingen. Tot Oculus werd overgenomen door Facebook en de hele technologie wereld, van de grootste tech-reuzen en hun financiers tot de indie-developer bij jou in de straat op z’n zolderkamer zich helemaal gek liet maken over de toepassingsmogelijkheden van deze “disruptive technology”. Een technologie die opeens voor iedereen bereikbaar blijkt, zeker in de Google Cardboard variant en meestal wanneer je hem voor de eerste keer beleeft een sterke “WOW-factor” heeft.

Behalve de S7 met gratis Gear VR ook een consumer 360-camera?

Dat Samsung met “the new Galaxy” waarschijnlijk de S7 bedoelt, wil niemand bij Samsung bevestigen. Wacht maar tot de 21e, dan zie je het zelf. Er verschenen onlangs berichten dat je de S7 in de voorverkoop op de website van Samsung met een gratis Gear VR zou kunnen kopen! YouTube begint zich nu aardig te vullen met “leaked video’s” van de S7 en vooral een S7 Edge. Ook in onderstaande “rumor video” over de S7 kom je de mogelijkheid van “iets met de Gear VR” tegen!

En heb je goed geluisterd? Ja, ook deze tuber heeft iets opgevangen over een 360-graden camera! Wij weten uit betrouwbare bron dat er inderdaad vlak voor of op het Mobile World Congres in Barcelona een consumer versie van Project Beyond zal worden getoond door Samsung. Volgens een bericht op Sammobile.com wordt de naam van de 360-graden camera “Gear 360” en weten ze zelfs de productcode van de fabrikant al: SM-C200. Er zitten er net zoals bij de bekendste consumer 360-graden camera, de Ricoh Theta, 2 180 graden fish-eye lenzen op volgens deze “confirmed” berichten.

VR-Content is KingTweet!

Samsung maakt hardware voor de consumentenmarkt. Coole shit moet dat tegenwoordig zijn, ander verkoop je het niet, zeker als je ook de bovenkant van de consumentenmarkt wil veroveren. Maar hoe mooi je hardware er ook uitziet en hoe degelijk je spullen aanvoelen, er wordt iets getoond waarmee je interactie hebt. En die “content” bepaalt de functionaliteit en  de gebruikerservaring voor het grootste deel. En daarmee uiteindelijk of je echt tevreden bent over het product en je er aanvullingen en straks een nieuwe versie koopt. Dus de strategie om de ontwikkeling van een professionele 360-graden camera

Prijs is de andere doorslaggevende factor

Het zou ons niets verbazen als er helemaal nog geen S7 komt, maar de eerder aangekondigde goedkope A300 of wat de naam ook mag worden: een goedkope VR-waardige en speciaal voor VR geoptimaliseerde smartphone die hoogwaardige virtual reality in het middensegment zet in een uitgebreid ecosysteem! Als Samsung dat lukt, claimen ze inderdaad mobiel VR. Tot Google in mei met zijn VR-hardware op de proppen komt. Maar dat is nog zover weg in VR-land. We zullen het snel zien!

Update 21 februari:

Samsung - Facebook 160221Naast de al eerder aangekondigde VR-headset bij de LG G5 is er nu door LG ook een 360-graden camera met 2K resolutie aangekondigd, zie dit bericht. Intussen heeft in Barcelona de “unboxing” plaatsgevonden: In een spektakel, waar iedereen in de zaal een Gear VR onder zijn stoel vond, werd inderdaad toch een Galaxy S7, de S7 edge en de Gear 360 gepresenteerd aan de wereld. Zoals aangekondigd, is de Gear 360 een “bolletje met 2 fish-eye lenzen” die je (zoals de presentator overduidelijk liet zien) in je broekzak kunt vervoeren.

Imagine: this simple, 5 inch phone is now your personal 360 cinema screen!

De prijzen zijn nog niet officieel bekend gemaakt, wel dat de smartphones inderdaad binnen een paar dagen te bestellen zijn en de Galaxy S7 komt ook in Europa MET GRATIS GEAR VR! Tweet! als je hem vooruit bestelt. Men verwacht dat de S7 €699 gaat kosten en de S7 Edge € 799. Dat Samsung echt zijn plek als virtual reality leider claimt wordt al gaande de unboxing party duidelijk: Eerst komt Tim Sweeney, oprichter en CEO van Epic Games, de maker van Unreal Engine vertellen dat een S7 de eerste smartphone is die dezelfde grafische kwaliteiten heeft als een desktop PC. Dit komt naast de flink verbeterde CPU en vooral natuurlijk ook GPU prestaties vooral door de ondersteuning van de Vulkan API van de Khronos Group.

Wat is Vulkan nu weer?, zul je je afvragen. Het is niks minder dan de moderne Open Source opvolger van OpenGL:

vulkan vs OpenGL

En op het eind komt zelfs CEO Mark Zuckerberg op dit Samsung feestje laten zien dat hij het Facebook verhaal “virtual reality is the next platform” nu uit zijn hoofd kent! En hij vertelt dat hoewel er al zoveel 360 video content op Facebook te vinden is, we nog maar aan het begin staan van deze technologie. Vervolgens heeft hij het over een zogenaamde doorbraak op dit gebied die Facebook uitgevonden zou hebben: “Dynamic streaming for VR Video”. Dit is niets anders dan het al zo lang bekende foveated rendering, zie het artikel uit augustus 2015 op deze website over de Fove HMD.

Blijkbaar is men bij Oculus nu toch behoorlijk bang voor de Fove geworden, zeker wanneer deze onverhoopt gelijk met de Rift op de consumentenmarkt beschikbaar zou zijn. Die 40% sneller renderen en nu dus ook 4x sneller streamen komt ook overeen met wat we in augustus 2015 op de VR-meetup in Keulen van Intel hoorden. We renderen alleen dat stukje van het beeld waar je naar kijkt, zegt Mark. Hoe weet je welk stukje van het beeld van 110 – 180 graden dat is, zonder eye-tracking, Mark? Of zou de Oculus nu ook snel eye-tracking krijgen? De Gear VR wel, wordt beweerd!

Ik hoop voor al die mensen die een CV1 hebben besteld dat het daar dan al inzit. De CV2 wordt hoogstwaarschijnlijk toch een Gear VR met Samsung “smartscreen” en Samsung CPU+GPU erin. En het blok tegen Google en andere concurrenten wordt nader gesmeed….. Samsung Ventures had eerder samen met Microsoft behoorlijk in Fove geïnvesteerd, trouwens, maar het ziet er nu eerder naar uit dat Facebook en Samsung samen met andere partners deze lastige concurrent met technologisch superieure HMD’s van $349 aan het uitschakelen of inkapselen zijn: nog geen 12 uur voordat Mark begon met “er moet nog een heleboel op technisch gebied gebeuren” en net deed alsof Facebook vervolgens foveated rendering heeft bedacht, werd bekend dat Fove de lancering van zijn HMD opieuw heeft uitgesteld. En dat het bedrijf aan terugbetalen aan zijn Kickstarter klanten zit te denken, omdat de ondersteuning van de Lighthouse ruimtelijke tracking technologie van HTC nu van de baan is. Zo zie je maar: met het ophalen van een half miljoen dollar op Kickstarter voor iets nieuws ben je er in de keiharde VR-business echt niet! Er gaan geruchten dat er nu weer een nieuwe investeringen-ronde voor Fove Inc. aan zit te komen en Samsung Investments wederom één van de prominente investeerders hierbij zal zijn.

Een eerste indruk van de S7 en de Gear 360 vind je in de officiële launch movie op YouTube:

Als je deze zondag of volgend weekend nog anderhalf uur de tijd hebt en Barcelona nog eens wilt terugzien, kan dat met onderstaande video:

Details over de gratis Gear VR headsets en de S7 zijn onder andere bij UploadVR verschenen. In het artikel wordt ook de door Mark Zuckerberg onthulde “Dynamic Rendering” genoemd, maar zonder dat de auteur enige verwijzing naar foveated rendering of de Fove maakt. Het zal binnenkort daar ook wel doordringen wat de echte betekenis van 21 februari 2016 voor de toekomst van VR heeft betekend.

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

Nieuwste VR-vacatures

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992