Virtual Reality: het nieuwe technologie platform

Datum: 21 december 2015 Geschreven door: Fred In: 3D content, Cinematic VR, diversen, trendwatching, VR in het onderwijs, VR Nieuws

De afbeelding boven dit artikel komt van een boekbespreking uit 2011 van “Infinite Reality” door Jeremy Bailenson en Jim Blasocovich. Ook voordat Palmer Luckey zoveel succes had met zijn Kickstarter waren er al aardig wat mensen die wisten dat het eraan zat te komen of zelfs zeiden: “Virtual Reality is here, now!Tweet! Geloof je me niet, kijk even naar dit filmpje uit 2011 en herken meteen ook nu nog populaire toepassingen voor VR:

Laten we de wereld veranderen. Virtual reality (VR) zal ons een compleet nieuwe ervaring opleveren, anders dan mensen ooit eerder hebben meegemaakt.” Het Japanse Colopl heeft met deze oproep op 16 november 2015 een VR-fonds van 50 miljoen dollarTweet! in het leven geroepen. Het is grappig om te zien dat na 20 of 4 jaar dezelfde hooggespannen verwachting over de impact die virtual reality zal hebben, opnieuw de kop opduiken.

Maar het is terecht: er gaat nu veel veranderen na de lange winterslaap en de zeer beperkte evolutie in de manier waarop we met computers en de door computers gegenereerde informatie omgaan. Een groot verschil met 20 jaar geleden is dat tegenwoordig foto, film en video 100% gedigitaliseerd zijn en volop meegesleurd worden in de revolutie die VR aan het veroorzaken is. Computer, televisie, tablet, smartphone groeien nog steeds naar elkaar toe. We kijken video’s, tv-programma’s, documentaires en speelfilms op allerlei apparatuur op verschillende plaatsen en onder zeer diverse omstandigheden. Wat betreft de computers zijn we in de 80-90 er jaren van de vorige eeuw overgestapt van tekst-terminals naar grafische stations met “vensters” (windows) voor de uitvoer en werd het toetsenbord voor de invoer versterkt met een muis. Met de komst van smartphones en tablets is het touchscreen als invoer voor simpele taken in zwang gekomen en heel langzaam worden spraakcommando’s meer dan een gimmick. Maar echt fundamenteel is de manier waarop we onze moderne technologie bedienen dus nog niet veranderd in al die jaren.

VR is een platformTweet!

Of een technologie breed geadopteerd wordt hangt er vanaf of het ook een platform wordt. Personal Computers, het Internet en smartphones waren allemaal platforms die nieuwe ervaringen en beleving boden. Wij zijn er van overtuigd dat VR een platform zal worden dat een compleet nieuwe ervaring zal opleveren, iets heel anders dan menselijke wezens ooit hebben meegemaakt.” Let even op die verleden tijd bij “waren”, waarmee de huidige smartphone ook al als legacy wordt bestempeld. Eerst Google met Glass, wat nu non-immersive AR wordtgenoemd en iets later de Fire smartphone van Amazon met 3D-camera en cloudbased AI. Ze kwamen iets te vroeg en flopten , maar het was wel een voorproefje van wat er komen gaat. En toen kwam Google weer, maar nu met Cardboard. Ook bij deze vr-toepassing blijkt een touchscreen alleen maar lastig voor de bediening. Aangevuld door Oculus met Samsung die het samen mogelijk maken dat de massa met hoogwaardige virtual reality kan kennismaken.

Het nieuwe Japanse fonds gaat in HMD’s, content, tools, distributie-platformen en input-devices investeren. Als je hier iets te bieden hebt op VR-gebied, neem contact met ze op.

COLOPL footer

VR wordt veel breder dan gaming, architectuur en constructie

Natuurlijk, ook 20 jaar geleden werden de mogelijkheden al breed uitgemeten: rondlopen in je nieuwe huis, nog voordat er een steen is gelegd, winkelen vanuit je huiskamer in virtuele shopping malls, vrkantie en educatie met behulp van virtual reality: het zou allemaal mogelijk worden, dacht men. En denken we nu nog steeds! Maar dan moeten we van een paar zaken af voor de bediening van onze nieuwe technologie; zoals 2D beeldschermen waar je zelfs met je vinger overheen moet glijden of die RSI-muis. En we moeten ook de tabbladen en dropdown-menu’s en natuurlijk die tweedimensionale kijkvensters, Windows genaamd, compleet gaan afleren, eindelijk!Tweet!

The Human Connection

In 1997 beschreef Andries van Dam al de beperkingen van de toenmalige grafische gebruikers interface die in die tijd is ontstaan met muis, toetsenbord en “vensters”: WIMP GUIs. Grafische gebruikers-interfaces, gebaseeerd op “Windows, Icons, Menus & Pointing devices” Een van de grootste bezwaren, toen al, ook nu nog en echt niet alleen voor mijn schoonvader van in de 80 die zijn wekelijkse brief met Wordperfect opstelt en afdrukt: Je bent meer tijd kwijt aan de bediening van de interfaces dan aan de uitvoering van toepassing zelf. En van Dam voorspelde in 1997 de komst van Post-WIMP Graphical User Interfaces (GUIs): “Ultimately it will involve all senses in parallel, natural language communication and multiple users“*. Kijk, dat is nu precies de belofte van VR voor onze wereld waarin technologie nog steeds in toenemende mate een rol speelt. Gecombineerd met cloudbased AI of de Cognitive Computing zoals IBM het liever noemt, in 1997 reeds beschreven als “such agent technology must be based on powerful (as yet non-existent) knowledge bases”*. Dit is de belofte die VR als platform van de toekomst ons biedt, volgens van Dam: “This combination will finally allow us to approach the ideal situation in which user-computer interaction is at least as natural and powerful as human interaction.“* Let goed op met wat hij eigenlijk zegt met dat “at least”: het wordt waarschijnlijk zelfs krachtiger en natuurlijker dan directe mens-tot-mens communicatie!

* bron: COMMUNICATIONS OF THE ACM February 1997/Vol. 40, No. 2

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

Nieuwste VR-vacatures

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992