Cardboard Camera van Google is keerpunt in de fotografie

Datum: 3 december 2015 Geschreven door: admin vr.nl In: 3D content, gear, trendwatching, VR Nieuws

Het is niet nieuw, het is niet 100% af nog, het is toch nog vrij onbekend. Vlak nadat we de app op de Playstore hadden gedownload kwam er “1000 keer geïnstalleerd” op de teller te staan. Toch durven we de stelling aan dat Google met het uitbrengen van Cardboard Camera iets fundamenteels heeft veroorzaakt in de manier waarop we een foto nemen, hoe we de scene terugkijken, hoe we dat ervaren en hoe we de vastgelegde foto’s bewaren. Iets dat we later een keerpunt zullen noemen. Laten we eerst het eindresultaat van een opname met Cardboard Camera bespreken. Wat krijg je dan? Je krijgt een foto van horizontaal 360 graden, stereoscopisch (met diepte) en eventueel geluid. Niks bijzonders, zou je zeggen. 360 graden camera’s zijn er al een tijdje. En ook op de manier waarop Google het nu doet: rondje draaien en intussen video maken en dit omzetten naar een 360 graden “still”:  niets nieuws, dus. Sterker nog: op 15 oktober maakte Emergent VR bekend dat het bedrijf 2,2 miljoen dollar had opgehaald om precies dit idee naar de markt te brengen met zijn Mobius platform. Dit platform zou volgend jaar zomer operationeel zijn.  Vreemd genoeg is Google Ventures een van de investeerders en brengt Google nu deze app uit.

Ook wanneer deze app op je Android smartphone is geïnstalleerd, zul je toch de meeste foto’s blijven maken met de gewone camerafunctie van de telefoon. Je gaat niet overal een halve minuut voorzichtig ronddraaien en daarna ook nog eens 1 minuut wachten om het resultaat te beleven. En de eerste reacties van gebruikers die al 360 graden foto’s maakten, zijn wat betreft afspelen vaak “geef mij maar Photosphere in mijn vr bril”. Maar waar het om gaat is dat vanaf nu vrijwel iedereen overal met zijn mobiele telefoon of tablet, de keus heeft om de situatie heel eenvoudig met maar iets meer moeite en tijd in VR-fotografie vast te leggen. En daarmee meer heb je zoveel meer later dan aan een “full color plaatje” voor later. Je hebt een beleving vastgelegd die je kunt reproduceren en opnieuw beleven.

Geen plaatjes meer kijken, maar VR-fotografie beleven

Facebook heeft nog maar onlangs de mogelijkheid voor 360-graden video op de Facebookpagina’s mogelijk gemaakt en heel veel wordt er nog niet gebruik van gemaakt. Dat komt omdat lang niet iedereen de mogelijkheid heeft om 360 gaden video te maken. 360 graden foto’s maken, bijvoorbeeld met de Ricoh Theta, is makkelijk en leuk. Tenminste, als je geld voor een extra fotoapparaat wilt uitgeven, terwijl je al prima foto’s met je mobiel of tablet kunt maken. Maar heb je wel zo’n gadget, vervolgens doe je weinig met de 360 graden foto’s. Ja, in het fotoalbum van een VR-Meetup groep zetten: daar krijg je dan reacties als “leuk om weer even rond te kunnen kijken; je kunt de foto direct in de Gear VR bekijken en het was net of ik daar weer was met jullie.” Maar niet iedereen gaat dus een 360 graden camera kopen en zeker heeft nog niet iedereen een HMD of vr-bril in huis, laat staan altijd bij zich.

Maar als je vanaf nu ergens een herinnering wilt vastleggen en ter plekke terugzien/controleren of hij is gelukt, kan dat erg eenvoudig met je mobiele telefoon dankzij de Cardboard Camera app voor Android. Je krijgt een 360-graden beeld met diepte als je de foto bekijkt in een VR-bril, wat de (her)beleving al een stuk echter en sterker maakt. Bovendien kun je tijdens het maken van de video ook geluid opnemen dat bij het “rondkijken” bij het eindproduct wordt afgespeeld in een loop. Echt ruimtelijk geluid is het niet, met een mono-microfoon opgenomen maar je hoort bijvoorbeeld wel de klok harder tikken als je er dichter bij in de buurt komt.

Het einde van het (digitale) fotoalbum

Gebruikers van iOS, dus Apple producten, moeten nog even wachten op de app. Tsja, het wordt steeds lastiger om nog als gadget-freak serieus genomen te worden, als je alleen Apple wearables wilt gebruiken omdat het zo trendy is , oh nee: gebruiksvriendelijk en makkelijk is. Google heeft dat aspect bij de concurrentie trouwens goed afgekeken, zo blijkt bij deze nieuwe app: De bediening is erg makkelijk en vanzelfsprekend en met name tijdens de opname heb je allerlei direct te begrijpen hulplijnen, symbolen en teksten. Bovendien wordt je al gewaarschuwd als het mis dreigt te gaan. De camera’s op mobieltjes hebben een beperkte zichthoek en zijn niet echt groothoek. Je moet  het apparaat dan ook in verticale positie houden bij het opnemen. Maar het blijft verticaal een smalle beeldstrook die horizontaal in 360 graden ziet. Het ronddraaien voor de opneme moet ook rustig aan. Maar het lukt vrijwel meteen al, het ziet er goed uit en je beleeft het resultaat in een VR-bril en met een koptelefoon op heel anders dan een gewone foto. Omdat je er middenin staat, diepte ziet en eventueel het geluid dat tijdens de opname te horen was ook ervaart. Het is jammer dat je ze met de huidige versie van de app niet kunt delen op social media of per email. Maar dat komt ongetwijfeld, wanneer dit aanslaat.

Waar ga je deze VR-foto’s bewaren? Google moet ook dat nog uitwerken, zo te zien of wacht tot het Mobius platform klaar is en zorgt met deze stap alvast voor content. Op je Facebook pagina kan het ook nog niet, alleen 360 graden video. Ook YouTube ondersteunt alleen 360 graden video’s. Hier kan natuurlijk snel verandering in komen. Maar al je foto’s die je wilt bewaren voor later even naar de Aldi, Hema of Kruitvat sturen om in een digitaal fotoalbum op te slaan en op papier af te laten drukken, die tijd is bijna voorbij nu. Dat is wel duidelijk!

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

Nieuwste VR-vacatures

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992