Hyperspaces brengt VR naar het publiek en incrowd tijdens DDW 2015

Datum: 5 november 2015 Geschreven door: Fred In: 3D content, VR in het onderwijs, VR in NL (en omstreken), VR Meet-ups, VR Nieuws

Er was niet alleen in het LAC in het centrum van Eindhoven virtual reality te beleven tijdens de Dutch Design Week 2015, ook op Strijp-S en in de bibliotheek werd VR of AR getoond. Zoals de VR-Peepshow van de VPRO, die ook al op Lowlands te zien was. Maar de grootste concentratie virtual reality tijdens DDW 2015 werd door het Hyperspaces Collectief getoond in het voormalig Licht Applicatie Centrum van Philips aan de Mathildelaan.

Kinderen houden van VR!

Kan ik nu wel of niet op dat bankje gaan zitten?

Kan ik nu wel of niet op dat bankje gaan zitten?

De ingang waar ik bij het LAC naar binnen ging, zou volgens de plattegrond die ik eerder had gezien de hoofdingang zijn. Meteen aan de rechterkant was de Japanse Tempel van Perceptive Minds. De beloofde wind met behulp van ventilatoren en echt grind op de vloer ontbraken, maar het was desondanks een prachtige virtual reality beleving. Zodra je de HMD op hebt gezet sta je midden in een tempeltuin. Het jongetje dat vóór mij aan de beurt was probeerde tevergeefs de dwarrelende vlinders te vangen. Toen hij naar de eerste verdieping getele-porteerd was stond er ook een zitbankje. Voorzichtig probeerde hij een paar keer of hij erop kon gaan zitten.

Even verderop werden  in een zaaltje de Blu demo op de HTC Vive (ook al gemaakt met Unreal Engine) en VR Archery van Fontys getoond. De demo op de Vive was toch ook de 2e keer leuk om te ondergaan. De boogschiet-toepassing in VR die ik in februari tijdens het Fontys VR-symposium hadVR Archery

gezien bleek intussen in een andere “fork” aardig doorontwikkeld: niet meer op een Oculus Rift met een PC in een rugzak, maar werd hier op de Samsung Gear VR vertoond. Ook al in een soort tempel nu. Deze toepassing is wel met Unity gemaakt, maar haalt grafisch nog best goede resultaten. Niet alleen de vr-bril, maar ook de sensoren die worden gebruikt zijn nog aan veranderingen onderhevig. Je ziet soms het beeld van de boog in de virtuele wereld even verspringen, maar het product is nagenoeg productierijp nu.

Zoveel VR & AR…en bezoekers!

In het LAC waren zo’n 15 virtual reality attracties te bewonderen. Zelf heb ik er een nog een stuk of 5 gedaan naast de eerder genoemde: Door 3D werelden van schilderijen lopen, planten in je eigen tuin plaatsen met Augmented Reality op een cardboard, met de Oculus Rift op door het Philips paviljoen van de wereldtentoonstelling in Brussel (1958) lopen: een gebouw dat allang niet meer bestaat, maar een zo bijzondere architectuur had, dat je alleen zo kan beleven wat de architect ermee voor elkaar had gekregen. Op de website van Hyperspaces kun je alle getoonde VR/AR-attracties terugvinden.

Hoeveel van de 300.000 bezoekers van de Dutch Design Week dankzij deze inspanningen met virtual reality in aanraking zijn gekomen, blijft een gok. Zelf houden ze het bij Hyperspaces op 16.000 mensen die met hun VR-attracties hebben kennisgemaakt! Het zijn er in ieder geval heel wat geweest, afgaande op die paar uurtje dat ik er rondliep! In ieder geval veel meer dan tijdens de Dutch VR Days een week later, maar daar was ook maar 1 dag vrij toegankelijk voor het gewone publiek.

Een VRNL-meetup als toetje

Tenslotte was er nog een toetjes voor de liefhebbers die zich via VRNL-Meetup ervoor hadden aangemeld in het voormalige testruimte waar Philips lichtconcepten voor de horeca en hospitality sector uittestte en nu gewoon een leuke bar en ontmoetingsruimte. VRMaster.co was er de gastheer voor een man of 20 van de VR-community.  Detlef hield zowaar een echte openings-speech en Stijn Tumpel, de lead developer van Manus Machina, hield er een praatje. Niet zozeer over hun product, de VR-handschoen, die we ook konden uitproberen, maar vooral een inzicht in zijn persoonlijke visie op virtual reality. Na een jaar bij dit bedrijf te hebben Manus logogewerkt voelde hij zich wel een beetje in een bubbel leven. Zo moet hij thuis aan vrienden en bekenden steeds maar weer uitleggen waar hij nu mee bezig is op zijn werk en waarom, zonder dat ze het echt snappen. Terwijl de (lange) werkdagen nu al een jaar alleen maar over, in, met en voor VR gaan. Tsja, het lot van de pioniers! Al met al: Eindhoven regio is echt een kern van virtual reality in Nederland waar de hele wereld nog plezier van zal beleven!

 

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

Nieuwste VR-vacatures

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992