Studenten gebruiken VR gewoon!

Datum: 1 augustus 2015 Geschreven door: admin vr.nl In: 3D content, Digital Health, trendwatching, VR in het onderwijs, VR Nieuws, VR onderzoek

Virtual Reality mogelijkheden raken bekend

De jeugd heeft de toekomst! En gelukkig nemen ook genoeg jonge mensen de verantwoordelijkheid daarvoor en gaan gewoon aan de slag met wat er voor handen is aan nieuwe technologie. De ontwikkelingen op het gebied van Virtual Reality gaan erg hard momenteel, de versnelling zit er duidelijk in en met name de jongeren raken er in hoog tempo van op de hoogte. Bijna 80% van de jeugd in de Verenigde Staten heeft gehoord van Virtual Reality en 47% weet er “iets tot veel” van. De website VR.NL is opgezet om het begrip Virtual Reality in Nederland onder de aandacht te brengen en het begint aardig te lukken, niet alleen onder de jongeren. Dit bericht gaat over een Portugese student die gewoon de aanwezige mogelijkheden op VR-gebied is gaan gebruiken voor zijn Master-thesis:

Unity, Leap Motion & Oculus Rift

Je bent bio-medisch student en gaat afstuderen in hersenonderzoek. Je mag gaan werken met een heleboel mooie 3D scans van de menselijke hersenen om de verbindingen tussen de verschillende delen beter gaan te snappen en daarover een scriptie te schrijven om af te studeren: je master-thesis. Waarom zou je dat op een plat scherm en een muis plus toetsenbord gaan doen en niet interactief met je handen in een virtuele 3D omgeving? Kan toch gewoon? Jazeker! #VirtualReality maakt echt 3D-onderzoek mogelijk!Tweet! Je hebt een VR-headset nodig om ruimtelijk en met diepte (stereoscopisch) rond te kunnen kijken. Je moet die scans van de hersens in een interactief te manipuleren ruimtelijk visueel model stoppen en je hebt iets nodig om deze virtuele 3-dimensinale ruimte te manipuleren. Waarom niet letterlijk nemen, dat laatste begrip en gewoon je handen gebruiken. Even kijken wat er nu beschikbaar is: Een Leap Motion controller kost maar €79,= …… OK, €89,95 volgens Tweakers, dat past binnen vrijwel ieder budget. Unity is (ook voor VR) de meest populaire game-engine / ontwikkelomgeving voor 3D spellen en gratis aan te komen, nu nog zo’n headset zoals de Oculus Rift en je bent klaar. Twee of drie jaar geleden moest je er tien keer Oculus logozoveel budget voor hebben en toegang tot een CAVE op de universiteit, nu doe je het gewoon thuis en zet je het als je uitgespeeld bent op Youtube met de boodschap: “ik heb er een heleboel lol mee gehad!” Bekijk (-en luister ook naar-) zijn video. En als je onderzoeker bent en wilt weten hoe iets in elkaar zit in 3D, zet die platte schermen aan de kant, leg die muis weg en pak het goed aan: met VR!Tweet!

Mooi hè? Update: er is een tweede filmpje verschenen van Filipe Rodrigues op YouTube en de muziek vind ik iets minder imposant, maar de beelden zeker wel:

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

Nieuwste VR-vacatures

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992