VR-community groeit hard, ook in België: een verslag

Datum: 24 januari 2015 Geschreven door: Fred In: 3D content, gear, VR in NL (en omstreken), VR Meet-ups, VR Nieuws

Op naar de Meetup in Brussel!

Afgelopen woensdag 21 januari was het zover: de tweede Meet-up van VR.BE in Brussel. Er zijn al wat Virtual Reality Meet-ups in Nederland en België aangekondigd op VR.NL en nu is het tijd voor een verslag van één van deze bijeenkomsten. Wereldwijd zijn er al bijna 100 VR Meetup-groepen en de Nederlandse Virtual Reality Meetup groep hoort met op dit moment 362 deelnemers net niet bij de top-tien, wereldwijd. Ik ben benieuwd wanneer Nederland zijn positie op VR-gebied opeist[/tweet], ook wat betreft Meetups. En België? In november 2014 is de eerste bijeenkomst geweest, waarbij Microsoft gastheer was. Toen deze bijeenkomst in Brussel ruim twee weken geleden werd aangekondigd, bestond de Belgische groep uit zo’n 130 leden. Maar het kan hard gaan:  Binnen anderhalve week na de aankondiging van de 2e bijeenkomst was het ledenaantal van VR.BE boven de 180 uitgegroeid en waren alle 120 beschikbare plaatsen voor deze Meet-up weg. Dit aantal werd gelukkig snel uitgebreid. Uiteindelijk zijn er 163 deelnemers op komen dagen en zit de meetup-groep VR.BE op 196 personen terwijl ik dit schrijf. De meetups van VR.BE worden georganiseerd door medewerkers van “Software Brussels”, een onderdeel van Economische Zaken van de hoofdstad en wordt tevens gesponsord door “Lifetech Brussels” en “Health 2.0 Brussels”.

Gevarieerd programma en veel enthousiasme

De erg vriendelijke medewerkers van Software Brussels hadden het goed voor elkaar bij gastheer Google. Er was voldoende te drinken en te knabbelen in een ruime zaal van de Google-vestiging in Brussel. De hele sfeer was ontspannen, open en als men merkte dat je niet zo vlot Frans spreekt als de rest, VRFRED homepagewerd er direct overgeschakeld naar Engels. Je kon er een paar VR-demo’s door verschillende bedrijven meemaken/zien. Dit varieerde van 3D-gebouwen en woonwijken tot een surfboard met windmachine waar je met een headset + controller Virtual Reality kon beleven. Naamgenoot Fred Bourgois, alias “VRFRED”, liep rond met een Google Cardboard waar Rift DK1 lenzen in waren gebouwd en liet iedereen die het wilde zijn “Lost in VR” demo zien op het scherm van een OneToOne smartphone. De meeste van de aanwezige bedrijven met demo’s gaven ook een presentatie en die zal ik hier wat uitgebreider behandelen:

1. Software Brussels (organisator)

Dit betrof een leuk overzicht van de ontwikkelingen naar en van Virtual Reality. Natuurlijk vooral belangrijk voor de nieuwkomers op een dergelijke bijeenkomst, maar ook voor de die-hard VR-fanaten altijd weer boeiend om de horen. Hierna werden de overige sprekers kort ingeleid.Vigo Moonwalk in Euro Space Center 150113

2. Vigo Universal

Het bedrijf uit Namen levert een heel scala aan diensten, vooral op het gebied van evenementen. Pyro-techniek (met vuur), maar ook dus mens-machine interactie, serious gaming, VR en AR. Met een Oculus Rift headset op je hoofd op een surfboard staan en de wind voelen terwijl je slalomt is weer een iets anders, zoals ze ook op hun demo lieten zien. Van de overige voorbeelden waar Vigo mee bezig is vond ik de beelden van scholieren in het Euro Space Center die virtueel op de maan liepen nog het leukst. Ik denk echt dat, net zoals met de PC en later de smartphone en tablet: er groeit nu al een generatie waarvoor Virtual Reality helemaal niets vreemd is, maar gewoon “weer iets leuks”. Als je al een Nintendo Gameboy 3DS gewend bent sinds de kleutertijd, later de Wii motion controller en misschien een Kinect gebruikte, is een 3D-headsetgewoon op je hoofd en wat beweging-tracking erbij gewoon even iets anders, maar niets bijzonders toch?

3. Sidema

Een bedrijf dat in 1996 is begonnen met spelletjes te programmeren (game development) liet hier op de Meetup 3 demo’s lieten zien. Onder andere  een behoorlijk realistische 3D-visualitie van een Fiat 500 waar je de kleur met één muisklik van kan veranderen en ook “in kunt gaan zitten” om het interieur te bekijken en zonodig aan te passen. Net zoals bij huizen kopen en, als dat gelukt is, daarna bij het inrichten, bijvoorbeeld met het Ikea “3D Badkamer Idee” op internet, zul je over een tijdje ook je nieuwe auto eerst goed in VR kunnen bekijken, voordat je hem koopt of gaat halen! Het was jammer dat met name deze spreker de 10 minuten spreektijd al bijna helemaal gevuld had met een overzicht van zijn bedrijf en nauwelijks meer in kon gaan op wat ze nu maakten. Bij de andere presentaties was dat beter, gelukkig. Nu liepen de stoelen voor een groot deel leeg en gingen veel deelnemers weer terug naar de demo’s en onderling kletsen op de beursvloer. Terwijl er nog interessante sprekers aankwamen:

4. Numeca

Dit bedrijf is een spin-off van de universiteit van Brussel uit 1993 en ze werken aan berekeningen voor turbines, vliegtuigen en schepen en dergelijke met behulp van een flow simulatiemodel. Hiertoe worden bijvoorbeeld een vliegtuigvleugel en de luchtstroom, of een scheepsmodel en waterstroming in een dynamisch 4d-grid omgezet. Numeca gebruikt hiervoor fractals, waarmee hun model tot 100 keer sneller rekent dan traditionele rekenmodellen. Op grond van deze berekeningen worden de ontwerpen voor schepen en vliegtuigen geoptimaliseerd. Ook kunnen er geluidsberekeningen mee worden uitgevoerd. Kortom: een heleboel expertise in de digitalisatie van dynamische systemen die goed passen in de verdere ontwikkeling van de VR-technologie, ook buiten de toepassing van proto-typing. Hoewel nu (nog?) niet realtime, bieden rekentools van Numeca een mooi voorbeeld van productontwikkeling in de virtuele omgevingen. Of, zoals ze zelf zeggen: “We turn the visual world into a virtual playground”.

5. Jaunt VR

Via een Google Hangout werd er een videogesprek gevoerd met Arthur van Hoff, co-founder en CTO van Jaunt VR; je weet wel, het bedrijf van de  360-graden camera’s voor Hollywood. Hij vertelde hoe de andere mede-oprichter terugkwam van een bezoek aan Bryce CanBryce Canyonyon, een Nationaal Park in de Verenigde Staten met geweldig landschap van niet-wereldlijke rotsformaties in prachtige kleuren en zei: dit kun je alleen in 360-graden goed ervaren als je er beelden van maakt om anderen te laten zien. Dit idee leidde uiteindelijke tot de oprichting van Jaunt VR, dat tot nu toe 34 miljoen dollar aan funding heeft opgehaald  waarmee nu 360 graden camera’s en bijbehorende software om de opgenomen beelden aan elkaar “te stikken” worden ontwikkeld.

Een van de bekendste demo’s van Jaunt is een opname van een concert van Paul McCartney. Arthur vertelde dat toen Paul McCartney de 360º films gedemonstreerd had gekregen, hij zo enthousiast werd, dat hij uitriep: dat wil ik morgen op mijn concert erbij hebben! Jaunt heeft hireop zijn troepen opgetrommeld en het is ze gelukt, zonder toegangskaarten voor het allang uitverkochte concert, om hun apparatuur de volgende dag op het podium te krijgen en de opnames te maken. Deze demo was afgelopen woensdag ook op de Meet-up in Brussel te “ondergaan” met een Oculus Rift en ik moet zeggen dat het inderdaad een heel aparte ervaring is: Het uitzinnige publiek waarvan de de eerste rij zo vlakbij te zien is vanaf het podium, Paul op de piano en je draait je hoofd om en ziet de Paul McCartney in concert met de Jaunt VR camera naast hem op het podium2 drummers bezig. Net waar je op dat moment zin in hebt om naar te kijken terwijl je naar de muziek luistert. Als het vuurwerk afgaat in een ooghoek draai je je hoofd vanzelf om er naar te kijken. Zoals onze gastblogger al zei: dit is de toekomst van een concert op afstand BELEVEN, vanaf een nog mooiere plaats dan de eerste rij. Natuurlijk zou je ook heen en weer willen bewegen of in ieder geval kunnen inzoomen (op en neer bewegen niet zo zeer hier), maar echt, dat komt ook, lijkt me.

Arthur van Hoff is een Nederlander die al meer dan 25 jaar in Amerika woont en werkt. Hij sprak nu de hele tijd goed Nederlands. Dat was een kort geleden nog anders: Sinds hij Jaunt heeft opgericht is hij wel vaker in Nederland, o.a. in november 2014. Als je wat langer naar hem wilt kijken en luisteren en te weten komen waar Jaunt allemaal mee bezig is, is deze videoo-opname van november erg aardig. Alleen de intro is in het Nederlands, daarna schakelt Arthur snel over op Engels. Bij iedere presentatie wordt hem gevraagd of het camerastanpunt ook dynamisch wordt bij Jaunt en kijk zelf naar het standaard-antwoord. Hij onthult hier overigens dat Jaunt in het Engels niet alleen “kort plezierig tripje” betekent, maar  volgens de Urban Street Dictionary ook: “kort uitstapje waarin je een joint rookt”.

6. SoftKinetic Studios

SoftKinetic Studios is een game-studio uit 1992 (niet te verwarren met het jongere SoftKinetic uit 2008) is een Belgisch bedrijf gevestigd “30 minuten rijden ten zuiden van Brussel”.  Ze hebben dus de vorige Virtual Reality golf al meegemaakt en weten precies welke uitdagingen er ook nu nog liggen op VR-gebied. Er werd benadrukt dat het echt om grote uitdagingen gaat op meerdere gebieden: hardware-technisch, softwarematig, maar ook psychisch. En ja, ook hetzelfde verwoord als 20 jaar geleden: “we staan nog maar helemaal aan het begin” en “niemand weet echt waar hij mee bezig is”. Het belangrijkste advies aan iedereen die nu met VR-software en content aan de slag gaat van spreker Andrew Curtis is: lees eerst de Oculus “Best Practices Guide”. Er is net een nieuwe versie uit op 9 januari en dit document geeft inderdaad heel goed weer waar we nu staan, wat we nog niet kunnen en waar je op moet letten bij het ontwikkelen van interactieve 3D software (voor een HMD).

VR is helemaal: “Back to the nineties”Tweet!Back to the 90s

Zoals diverse sprekers in Brussel aan hebben gegeven, zijn we momenteel wat betreft Virtual Reality weer helemaal op het punt waar de liefhebbers en enthousiastelingen halverwege de jaren negentig ook waren: Een gemeenschappelijk gevoel om aan de vooravond van iets heel groots te staan, dat de wereld zal veranderen, dit ook zelf actief willen, nee: moeten meemaken en meebeleven met de anderen , terwijl niemand weet waar het precies heen zal gaan! Toen, in de negentiger jaren, moest internet nog doorbreken en was e-mailen iets dat je alleen deed als wetenschapper bij een universiteit naar de andere kant van de wereld. Er is voor de community die nu met VR bezig is, veel veranderd in de omstandigheden en mogelijkheden, zoals informatie-uitwisseling. De Meetup in Brussel was ook voor mij gevoelsmatig “back to the future” met precies dezelfde sfeer als tijdens de Virtual Reality Dagen van Luc Sala in Amsterdam in de jaren negentig. Die zijn begonnen als vervolg op het eerste Virtual Reality Symposium op 14 september 1990, waar Luc Sala zijn boek presenteerde: “Virtual Reality: De Metafysiche Kermisattractie”. Een boek dat velen in Nederland enthousiast maakte voor Virtual Reality, bijvoorbeeld de recente oprichter Gaston Smit van VR-bedrijf Smart2IT in Hengelo, zoals hij me laatst vertelde. Ik hoop dat dit verslag Belgische en Nederlandse lezers inspireert en zal binnenkort ook een Meetup van de Nederlandse “VR-Troopers” op 3 februari bezoeken en daarvan op VR.NL verslag proberen te doen.

 

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992