VR Game Review: Blaze Rush

Datum: 2 januari 2015 Geschreven door: externe bloggers In: 3D content, VR Nieuws

Yes, het is 2015. Het jaar waar we over een aantal jaar op terug kijken als het begin van het virtual reality tijdperk.  De games die in deze periode uit komen worden vergeleken met Pong’s en Mario’s van onze tijd. Het leek me dan ook een goed idee om weer een review te schrijven zodat over een aantal jaar zien hoever we zijn gekomen met virtual reality games. Het is bovendien alweer een tijdje terug sinds mijn laatste game review van Time Rifters.

Blaze Rush

Micromachines on steroids

Vroegah, toen de bits nog zestien waren reden wij rond in kleine autootjes over miniatuur circuits in het fantastische spel Micromachines. Doel was om als eerste (ongehavend) de finish bereiken in een schattig kleine F1 waggie, bootje of hovercraft. Het was pure awesomenes. Blaze Rush is een ode aan, en een verbetering van dit geweldige genre dat het best omschreven wordt als een top down racer. De game is ontzettend Arcade en kent een hoge verslavingsfactor. Het spelen met de Oculus Rift is een bijzondere ervaring. Je zit niet in een auto maar kijkt van bovenaf op het circuit. Top down dus.

Simpel doch sensationeel

De opzet is zoals je dat van een Arcade racer kent, simpel. Geen ingewikkelde besturing, moeilijke stats of circuits die je naar tienduizend keer nog niet kent.  Je kiest een auto, karakter en racet als een malle over het circuit terwijl je obstakels en tegenstanders probeert te ontwijken. Of kapotschiet met een machinegeweer, doormidden zaagt met een cirkelzaag, of verplet met een stoomwals natuurlijk. Diverse pick-ups zoals een nitroboost zorgen ervoor dat de races altijd spannend blijven. De controls zijn zoals je verwacht uitermate simpel. Links en recht is sturen, met A (shift) knal je er een turboboost in en met X (ctrl) schiet je één van de vele wapens af.  Cirkelzagen, machinegeweren en de raketten verschijnen als pick-ups op de tracks en zorgen voor veel hilarisch momenten.Het zien wegvliegen van een tegenstander blijft nou eenmaal op de lachspieren werken.

Vette physics en (online) chaos

De game ziet er erg tof uit, ik heb hem zowel normaal als met de Oculus Rift gespeeld. Blaze Rush ziet er prima uit wanneer deze zonder de vr bril wordt gespeeld.  Wanneer je echter gebruikt maakt van de virtual reality modus ziet de actie er nog vetter uit.  Het blikveld van de Rift beweegt mee over het circuits en de racende, knallende en stuiterende wagens komen veel meer tot leven. Dit is mede te danken aan de prima physics engine. De crashes, knallen en rondvliegende brokstukken spatten van het scherm af. De voldoening die je krijgt wanneer je de nummer één raakt met een welgemikte raket die hem van het scherm af doet vliegen is zeer verslavend.

BlazeRush-Oculus-Rift-5[1]

De game kan op de bank met vier spelers gespeeld worden, mits je beschikt over een PS3 of XBOX360. Online kunnen acht racers de strijd aan gaan. De tracks en omgevingen gaan redelijk snel vervelen en de gameplay voegt naar een aantal rondes weinig nieuws meer toe. Dit is dan ook spel die ideaal is om een aantal potjes online of met vrienden te spelen.  Het gebruik van de Oculus Rift leuk maar voegt niet bijzonder veel toe ten opzichte van de standaard view. Het implementeren van een first person view zou het een stuk interessanter maken.

Conclusie

Geniet je van racegames zoals Mariokart of Modnation Racers dan is dit een game die je sowieso moet checken. De gameplay is verslavend, de graphics en physics uitstekend en de multiplayer voegt de nodige replay value toe.Voor de prijs hoef je het absoluut niet te laten. Blaze Rush is te koop voor slechtst een tientje op Steam.

Het bericht VR Game Review: Blaze Rush verscheen eerst op OCULUS RIFT | VR EXPERT.

Source: vr expert

 

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

Nieuwste VR-vacatures

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992