Jaunt VR camera

360 graden video, communicatie anno 2015!

Datum: 3 januari 2015 Geschreven door: externe bloggers In: 3D content, diversen, VR in NL (en omstreken), VR Nieuws

Virtual Reality wordt één van de de grootste mediarevoluties die de mens ooit heeft gekend. De toepassingen zijn eindeloos en niet alleen interessant voor gamers of cinefielen. Bedrijven gaan vanaf volgend jaar ook de virtuele mogelijkheden omarmen. De meest voor de hand liggende toepassing is die van een 360 graden video. Het ultieme communicatiemiddel met een breed scala aan mogelijkheden. Momenteel nog een unieke tool, over aantal jaar de standaard.

Van 360 graden foto’s naar 360 graden video’s

Het concept van 360 graden beelden is niet nieuw. Google was één van de eerste die gebruik maakte van foto’s waarbij de gebruiker zelf kiest waar hij zijn blik op richt. Bekendste voorbeeld zijn de autotootjes van Google Streetview die foto’s maken van alle uithoeken van de aarde, tot Antarctica aan toe. De techniek wordt tevens gebruikt door bedrijven die 360 graden foto’s laten maken van hun bedrijf. Dit biedt de kijker een uniek beeld van de werkvloer of winkel, of gastenverblijf.

De volgende stap is logischerwijs een 360 graden video. Hiermee worden bewegende beelden in 360 graden in full HD opgenomen. Tijdens het afspelen heeft de kijker zelf de controle over het beeld en kan hij vrijuit om zich heen kijken. Dit voegt een extra dimensie ten opzichte van statische beelden waarbij zelf bewogen moet worden door te klikken met de muis.

Rondleidingen & presentaties

Het laten maken van een 360 graden video is een unieke manier om de kijker onder te dompelen in een ervaring. De hoge mate van betrokkenheid en interactie zorgen voor een ongekende beleving. Denk bijvoorbeeld eens aan de mogelijkheden voor de reisbranche of makelaardij.  Loop over het strand van je droombestemming of bekijk alle hoeken en gaten van je nieuwe woning.  Het tonen van een product of project in 360 graden video is eens stuk overtuigende dan enkele statische foto’s.  Loop om een auto heen of toon een nieuwe meubels in 360 graden en geef full disclosure.

(live) evenementen

Het (her)beleven van een concert, optreden of beurs is tevens een toepassing die wij volgend jaar veel gaan zien. Een 360 graden camera kan in het publiek (of op het podium) geplaatst worden wat het gevoel geeft dat je daadwerkelijk aanwezig bent. Paul McCartney toonde de potentie reeds aan en maakte opnames tijdens één van zijn concerten. Huidige camera’s nemen in High Definition op en bieden daarnaast (vaak) de mogelijkheid om 360 graden video te streamen. In de toekomst beleef je dus een feest, concert of beurs vanuit je luie stoel.

naar interactief en met diepte

In een 360 graden video kunnen (te activeren of sturende) elementen worden toegevoegd. Wanneer de gebruiker op een bijvoorbeeld een “meer info” knop klikt kan een voice-over starten, een webpagina openen of een video-in-video starten. Dit zorgt ervoor dat de kijker zelf kan kiezen of hij meer informatie wil over een bepaald onderwerp. De hoge mate van interactie zorgt tevens voor meer betrokkenheid en filmpjes die wel volledig afgekeken worden.

Op het web, via een app en in VR

Het mooie van 360 graden video’s is dat de beelden met diverse apparaten te bekijken zijn. De video kan in een browser getoond worden waarbij met gebruik van de muis of een toetsenbord de kijkrichting gekozen wordt. Dit is echt de minst spectaculaire beleving. Het gebruik van een mobiele app op een smartphone of tablet tilt 360 graden video naar een hoger niveau. Dankzij de ingebouwde gyroscoop wordt de exacte kijkrichting vastgesteld. Dus wanneer je de smartphone of tablet beweegt, verschuift het beeld mee. Houd je de smartphone boven je hoofd dan zie je het dak van het concertgebouw, achter je de band en voor je het uitzinnige publiek. In combinatie met Google Cardboard zijn de video’s tevens met stereobeelden in virtual reality te bekijken.

De meest spectaculaire ervaring heb je natuurlijk met een vr-bril zoals de Oculus Rift of de Samsung Gear VR. Hiermee omvat de video je gehele blikveld en kun je vrijuit kijken en luisteren. Vanaf volgend jaar kijkenn wij dus eerst virtueel bij een vakantiepark, kledingwinkel of autobedrijf naar binnen. De populariteit van 360 graden video zal dankzij de komst van virtual reality snel toenemen. Ik denk dat over enkele jaren de 360 graden video de standaard foto’s en video’s heeft ontvangen. Wanneer een foto al duizend woorden zegt, hoeveel zegt een interactieve 360 graden video dan? Juist…

Ook nadelen van 360 graden video

De techniek kent een aantal nadelen. Belangrijkste is dat de kijker niet het tempo of de richting van het beeld bepaalt. Je wordt als het ware meegenomen en hebt geen invloed op het verloop van de video, enkel op de kant waar je heen kijkt. De kans is dus groot dat is je net de verkeerde kant op kijkt wanneer iets belangrijks voorbij komt. Dit probleem is het grootst bij een kleine kijkhoek. In tegenstelling tot een computer-geanimeerde omgeving is het niet mogelijk om zelf te bewegen. De kijker volgt het pad van de opname. Het omzetten van een video naar een interactieve omgeving waarin de gebruiker zelf kan rondlopen is mogelijk maar tijdrovend. Ik denk dat een 360 graden video het beste werkt bij het creëren van een beleving met een grote mate van vrijheid. Een presentatie waar je bij stilzit en luistert naar 1 persoon op 1 postie is natuurlijk niet iets dat je in virtual reality hoeft mee te maken.

Kosten van een 360 graden video

De kosten van een 360 graden video vallen mee. Belangrijkste reden is dat een opname slechts Eenmaal gemaakt hoeft te worden. Het maken van een video vanuit diverse hoeken is overbodig. Het grootste voordeel (en kostenbesparing) komt echter voort uit het feit dat een 360 graden video veel meer laat zien dan een standaard video. De overtuigingskracht is het belangrijkste verkooppunt. Op internet zijn diverse voorbeelden te vinden van spectaculaire ervaringen. Toepassingen binnen het bedrijfsleven ben ik echter nog niet tegengekomen. Organisaties die nu kiezen voor een 360 graden video hebben dan ook werkelijk een uniek communicatiemiddel in handen.

 

Bron: vr expert (aangepast en lichtelijk verbeterd)

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

Nieuwste VR-vacatures

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992