Google neemt het VR-voortouw met Jump

Datum: 30 mei 2015 Geschreven door: admin vr.nl In: 3D content, gear, trendwatching, VR in NL (en omstreken), VR Nieuws

weer een VR-verrassing

Nog maar een paar weken geleden verscheen er op deze website een artikel getiteld “Google Cardboard wordt serieuze business“. Een paar dagen geleden werd dit nog eens heel erg duidelijk door Google zelf onderstreept en blijken de hier op 19 april besproken Cardboard-ontwikkelingen bij Google niet meer dan tekens aan de wand voor een beoogde doorbraak van virtual reality bij het grote publiek in 2015. Dat er op de conferentie “I/O 2015” van Google nieuwe ontwikkelingen op VR-gebied gepresenteerd zouden worden, werd algemeen verwacht. Een beetje spanning over “wat dan” bestond er ook wel, want vorig jaar kregen alle aanwezige ontwikkelaars uit het niks een Cardboard uitgereikt. Voor de meesten daar was het aanvankelijk niet meer dan een grappige gadget. Pas later werd duidelijk hoe groot de impact ervan was op het populariseren van virtual reality. En hoe belangrijk het onderwerp VR voor Google is. En nu, een jaar later, presenteert Google een end-to-end opname-productie-afspeel vr-content platform voor 360 graden, stereoscopische 3D video met de naam “Jump” als onderdeel van Google Cardboard.

(bijna-)compleet VR-video productie platform

Een paar maanden geleden werd door Google-dochter YouTube en de browser van Google, Chrome, ondersteuning geboden voor 360-graden video’s. Een soort logische uitbreiding op de ondersteuning van 360-graden panorama foto’s door Google in StreetView, zoals uitgebreid beschreven in het op deze site daarmee bijgewerkte artikel over de gevolgen van VR voor de reisbranche. Maar 360-graden video, waarin je alleen maar “rond kunt kijken”, wordt over het algemeen nog niet als virtual reality beschouwd. Daarvoor moeten er minimaal 2 aspecten toegevoegd worden: stereoscopische beelden (met “diepte”) en een vorm van interactiviteit met de virtuele wereld. Anders gezegd: je moet er niet alleen maar naar kunnen kijken, je moet deze omgeving waarin je op dat moment verkeert “beleven” en zo ga je richting een complete “virtuele werkelijkheid” die op dat moment de fysieke wereld om je heen gevoelsmatig vervangt. Google presenteert nu met Jump 3 componenten om 360-graden video met stereoscopische beelden op te nemen, te produceren/bewerken en af te spelen. De eerste component bestaat uit een “rig” = houder voor 16 camera’s (zie plaatje bovenaan dit artikel) , waarmee de opnames gemaakt kunnen gaan worden. Ze werken hiervoor samen met camera-fabrikant GoPro, die al eigen “rigs” aan het ontwerpen was en onlangs nog  het softwarebedrijf Kolor heeft overgenomen. Dat blijkt nu opeens ook een stap namens Google te zijn geweest:  De tweede component, om de opgenomen beelden van de 16 camera’s aan elkaar te knopen tot 1 vloeiende video, de “assembler”, wordt een component in de Google-cloud die om te beginnen aan geselecteerde partners ter beschikking wordt gesteld. En de derde component, het afspelen van de VR-video’s wordt simpelweg een uitbreiding van een al bestaande clouddienst van Google, namelijk YouTube. Niet alleen meer 360-graden video daar, maar nu ook video’s op YouTube waarbij staat “works with Cardboard (Jump)”! Onderstaand de aankondiging van dit platform tijdens de conferentie:

ambisonic geluid ontbreekt?

Op video/film-gebied wordt virtual reality aangeduid als “Cinematic-VR” en daar speelt 3D-positioneel geluid een belangrijke rol. Ook als je zelf stilstaat of zit en je je hoofd draait, is het heel natuurlijk dat het geluid van een bepaalde bron in je omgeving verandert. En andersom: we zijn met onze oren aan 2 tegenovergestelde kanten van ons hoofd, in staat om heel nauwkeurig de plaats in een 3-dimensionele ruimte te bepalen van een geluidsbron.

Nog geen 2 maanden geleden heeft Google een start-up vanuit de Technische Hogeschool van het Trinity College in Dublin gekocht, dat zich specialiseert in het verder ontwikkelen van technieken om positioneel geluid op te nemen en weer te geven, genaamd Thrive Audio. Ze hebben al 2 patenten aangevraagd voor de wijze waarop ze “geluidsvelden” weten te vangen en weer te geven Hiervoor hebben ze ook een Unity plugin en een algemene API ontwikkeld. Ongetwijfeld zal Google ook dit wezenlijk VR-aspect aan Jump en Cardboard gaan toevoegen. Pikant is dat JauntVR, een door Google financieel gesteund bedrijf dat zich richt op professionele Cinematic VR “voor Hollywood”, kennis heeft geleverd voor Jump.

Zelf werkt Jaunt al langer met ambisonic geluid, net zoals alle bedrijven die serieuze VR-belevingen aan het ontwikkelen zijn. Met als grootste uitdager op gaming gebied bijvoorbeeld Sony met Project Morpheus. Ik denk dat JauntVR gewoon 1 van de geselecteerde partners is die van Google’s cloudrekenkracht en VR-expertise voor beeld en geluid gebruik gaan maken en dat Google zo ook meteen kan bepalen wie er wel en niet of in welke kwaliteit ambisonic geluid “assembleert”, naast de hoogste beeldkwaliteit. Met deze voorsprong in de cloud wordt het economisch gezien nauwelijks meer interessant  voor anderen om zelf op deze schaal “assembler/ samensteller” software voor Cinematic VR te ontwikkelen en als productiestraat in de cloud in te richten. Of dit lukt is de vraag, trouwens, want de kwaliteit van “stitchen” schijnt nog niet zo goed te zijn op het Google platform.

Facebook onttroond als VR-kampioenTweet!

Met deze zomer al Cinematic-VR op YouTube wordt het een hele klus voor Facebook om bij te blijven en “het platform te gaan worden om 360-graden ervaringen te delen met je vrienden”, zoals Chris Cox zei. Of zoals Mark Zuckerberg het nog facebook vision text-picture-video-VRkernachtiger omschreef met “the future of social media is in virtual reality” en daarmee de toekomst voor Facebook aanduidde.

Tsja, met 2 miljard dollar uitgeven aan een HMD-fabrikant als Oculus ben je er niet, dat is nu wel duidelijk!  Zie ook het eind maart nog bijgewerkte artikel over Facebook en Virtual Reality.

 

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992