Gear VR for S6

Samsung brengt kleinere en verbeterde versie van Gear VR uit

Datum: 1 mei 2015 Geschreven door: admin vr.nl In: gear, VR Nieuws

Eerste editie van de Gear VR is al een prima product

Laten we eerlijk zijn: toen de eerste versie van de Gear VR, genaamd Innovator for Note 4 , verscheen, was iedereen er al goed over te spreken. Zowel over de algemene (lekker stevige, maar lichte en comfortabele) constructie en goed doordachte details en handige features die nog nergens te zien waren op HMD’s, zoals een touchpad voor bediening. Ondanks de vaak laatdunkende opmerkingen van de early VR adepten die net de tweede versie van de Oculus Rift DK2 hadden besteld en zich moeilijk konden voorstellen dat er iets beters op de markt zou kunnen komen dan een Rift, was de Gear VR meteen razend populair en direct na verschijnen in de webshop van Samsung uitverkocht in de meeste landen. Het grootste voordeel t.o.v. de Rift is natuurlijk dat je niet met draden aan een PC vastzit. Met een zichthoek van 100 graden doet hij ook optisch niet onder voor de Rift. De resolutie van het beeldscherm van de Note 4 is 2560 x 1440 pixels (in totaal voor beide ogen), terwijl de DK2 het met 1080 x 960 pixels per oog moet doen. Met name veel ontwikkelaars hebben hun Rift verkocht en een Gear VR aangeschaft, vanwege deze voordelen. En voor bedrijven is het ook een stuk makkelijker om nu al een Virtual Reality oplossing aan klanten aan te bieden, zonder dat daar meteen een geschikte computer bijgeleverd moet worden, naast de voordelen van mobiliteit van de Gear VR. De Rift DK2 blijft wat dit betreft veel meer ingezet voor eenmalige demonstraties, terwijl de Gear VR als kant-en-klare oplossing is  voor meer langdurige experimenten bij klanten. Want VR is natuurlijk nog experimenteel, in de meeste gevallen. Alleen bij reeds langer uitgekristalliseerde toepassingen, zoals VRET voor het bestrijden van angst, biedt de Rift nu een beter en goedkoper alternatief dan er voorheen voorhanden was. Maar zelfs hier zie je dat men tegenwoordig ook vaak een Gear VR meegeeft aan patienten, zodat ze ook thuis hun therapie kunnen volgen.

Versie 2 biedt vooral een behoorlijk aantal kleine verbeteringen

Begin maart verscheen er al een video van Samsung op YouTube waarin de te verwachten verschillen tussen beide HMD’s op een rijtje werden gezet:

 

Op dit moment wordt de nieuwe versie ook nog “Gear VR Innovator Edition for Galaxy S6 and S6 Edge” genoemd. Waar degenen die de nieuwe versie al in handen heeft het meest over te spreken is? Iets simpels waar ze bij Samsung bij de eerste versie net niet voldoende over hadden nagedacht: een USB-poort aan de buitenkant. In de vorige editie moet de telefoon eruit gehaald worden om te worden opgeladen. Bij demonstraties zie je dan ook vaak meerdere Note4 toestellen liggen die worden opgeladen om vervolgens oneindig in- en uit de headset te worden gehaald. Dat je de S6 in een half uurtje vol kunt hebben met een snellader, maakt dus nu niet meer  heel veel uit. Ook zou deze USB-poort in principe gebruikt kunnen gaan worden Gear VR v2 trackpaddoor (bijvoorbeeld: hand) positie-trackers, zoals de Leap Motion. De aansluiting voor de telefoon in de headset is daarnaast een stuk steviger geworden, ook al hoeft hij er nu dus minder vaak in en uit. Het Touchpad, of Trackpad, hoe je het maar noemt, ligt nu een beetje meer verzonken, zodat je de randen ervan beter kunt voelen. Veel mensen hebben in het begin moeite om dit bedieningspaneel te vinden en vervolgens hun vinger(s opnieuw) goed te positioneren, waarvoor nu in de nieuwe versie ook nog een verhoogd en goed voelbaar bobbeltje in het midden is aangebracht, zie de foto hiernaast. Samsung legt zelf veel nadruk op een betere hoofdband waardoor het gewicht van de headset beter wordt verdeeld.

Nu dus: Gear VR speciaal voor de Galaxy S6Tweet!

En dit is wellicht wel de grootste verbetering waarmee virtual reality weer wat makkelijker door het grote publiek  geaccepteerd zal gaan worden: Zelfs op het scherm van een Note4 kun je nog wel duidelijk de pixels zien, als je er met de lenzen van de Gear VR zo dicht op zit en er een beeld vergroot wordt met een lagere resolutie dan de optiek zelf aankan, zoals je ook in de eerste generatie LCD-projectors ziet: het screen-door effect. Versie 2 van de Gear VR is ruim 20% lichter omdat hij kleiner en daarmee speciaal geschikt is gemaakt voor de Samsung Galaxy S6. Deze telefoon heeft dezelfde resolutie als de Note4, dus 2560 x 1440 pixels, maar is met z’n 5,1 inch scherm iets kleiner is dan de Note 4 met 5,7 inch en bij gebruik met een S6 is het screen-door effect eindelijk niet meer waar te nemen, volgens de testers. De laatste verbeteringen die ik hier noem zijn een ruimere range om scherp te stellen (ongeveer 15%) en een (vrijwel onhoorbare) ventilator die de lenzen vrij van dampaanslag houdt. Alles bij elkaar meer dan genoeg redenen om uit te kijken naar de komst in de webshops van dit apparaat.

Vanaf begin mei verkrijgbaar

Dat je er ook een S6 Edge in kwijt kunt, zonder last te krijgen van de schuine rand, lijkt voor de hand te liggen. Ik heb nog niet gehoord dat je iets extra’s leuks of nuttigs in VR kunt doen met de doorlopende rand van het scherm. Welke (hardware)developer gaat hem voor het eerst gebruiken zoals de blauwe leds op Sony Project Morpheus voor positiebepaling? Lijkt me ook een mooie bundelaanbieding voor de MediaMarkt, de Gear VR samen met een S6 Edge. Bij versie 1 duurde wel een paar maanden, voordat ze daar doorkregen hoe populair deze VR HMD van Samsung is! In de Verenigde Staten wordt de nieuwe versie op 8 mei verwacht en kost hij in de voorverkoop hetzelfde als de huidige versie voor de Note 4: $199,99.

Update:

Wanneer je anderhalf uur de tijd hebt en geen probleem met Engels, dan bekijk en luister eens naar onderstaande video van een keynote van de CTO van Oculus, John CormackTweet!, genaamd “The Dawn of Mobile VR”. Hij vertelt niet alleen hoe bang men was bij Oculus om “het kind met het badwater weg te gooien (poisening the well)” en terug te vallen naar de negentiger jaren wat betreft de acceptatie van VR. Maar ook dat hij en Oculus mobiel VR als prima propagandamiddel  voor VR zien en John het ontwikkelen van de Gear VR samen met Samsung zelfs als voorwaarde heeft gesteld om bij Oculus te komen werken. Maar ook dat hij één van de grote voorstanders was van de overname van Oculus door Facebook. John Carmack geeft in deze video ook aan blij te zijn dat hij nu voor het verder ontwikkelen met Oculus van volledig immersive VR te hebben gekozen en niet voor AR/mixed reality zoals Google Glass en Microsoft HoloLens.

 

 

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

Nieuwste VR-vacatures

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992