Bij Vodafone nog een paar HMD's op CeBIT 2015

CeBIT 2015: nauwelijks VR aanwezig!

Datum: 22 maart 2015 Geschreven door: Fred In: gear, VR in NL (en omstreken), VR Meet-ups, VR Nieuws

VooRuitzichten waren niet best

De CeBIT is nog steeds de grootste ICT-beurs van Europa, met dit jaar ruim 220-duizend bezoekers, zo bleek afgelopen week. In de topjaren van de beurs, ruim10 jaar geleden, waren alle hallen gevuld en kwamen er 700.000 – 850.000 mensen op af. Toen was het ook een publieksbeurs. Sinds enige jaren is de focus helemaal op het bedrijfsleven gericht en sinds een jaar of 2-3 nemen de bezoekersaantallen weer voorzichtig toe, nadat de belangstelling van zowel exposanten als bezoekers tijdens de jaren van economische crisis fors terugliep.

De beurs vond nu in 2015 plaats van 16 tot en met 20 maart. Zoals gebruikelijk op het enorme terrein van de Hannover Messe, met nu toch weer 14 tot 15 gevulde hallen waar de Jaarbeurs in Utrecht en de Rai in Amsterdan samen echt een paar keer inpassen. Als het even kan, moet je hierheen om nieuwe markttrends op ICT-gebied te zien en te beleven, dat aspect is gebleven.

Maar een paar weken geleden begon ik het al te vermoeden: VR komt straks in Hannover nauwelijks aan bod. Als ik ter voorbereiding “VR” of “Virtual Reality” in de zoekmachine op de website van de beurs invoerde, kwamen er 6 exposanten naar voren. Dat is aardig wat, zou je zeggen, maar niet als je bedenkt dat er ruim 3300 bedrijven als exposant aanwezig waren. Het thema van de beurs was dit jaar D!conomy en als business trends de bekende riedel van buzz-words die nu op het bedrijfsleven worden uitgestort: “Big Data & Cloud”, Digital Transformation” , “IoT”, “Mobile”, “Security” en tenslotte “Social Business” als originele vorm van social media in het bedrijfsleven. Nou, je ziet het: niet bepaald originele trendwatchers daar in Duitsland. Toch is het wel eens anders geweest en dan kwam je in ieder geval op de beursvloer altijd wel nieuwe zaken en opkomende trends tegen op ICT-gebied. Maar de organisatoren zijn soms behoorlijk conservatief: het duurde bijvoorbeeld meer dan 10 jaar voordat er expliciet aandacht werd gegeven aan een verschijnselen als “Open Source” en Linux door CeBIT, nadat ze opkwamen. Dus echt verbaasd ben ik niet, dat ze de enorme mogelijkheden en vooruitzichten van virtual reality, ook voor het bedrijfsleven, nu nog niet onder het voetlicht brengen.

De zoektocht in Hannover naar VR

Ik begin en eindig mijn bezoek aan de CeBIT de laatste jaren bij hal 13 waar zich de westelijke in- en uitgang bevindt. Meteen “Communication & Networks”, dus veel VoIP, ook beetje videoconferencing en veel serverkasten voor in datacenters. Dat laatste interesseert me tegenwoordig minder, nu we steeds meer van clouddiensten als IaaS (Infrastructure as a Service) gebruik kunnen en zullen gaan maken. Twee hallen verder, in hal 11, waar de startups een plek hebben gevonden, kom ik wat 3D en VR software tegen, maar niets spectaculair of nieuws: Vroggles en Salt and Pepper. Ik had van te voren Sony in hal 4 Samsung in hal 2 opgezocht om naar respectievelijk Project Morpheus (edit: heet nu PlaystationVR) en Gear VR te vragen. Bij beide bedrijven was niets over hun virtual reality producten te vinden op de website van de CeBIT. In hal 15 moesten zowel Archos als Shogee, makers van plastic VR-brillen, te vinden zijn. Maar de hallen zijn groot en soms is er ook nog wel iets anders dan virtual reality interessant om naar te kijken of om over te praten met een leverancier.

Onverwacht: de organisator van VR-BE op de beurs, maar verder….

Op weg naar Sony en Samsung zie ik opeens in hal 6 een bord van Software Brussels en eronder staat Marie-Noëlle: Marie-Noëlle van VR.BEde (mede-)organisator van de Brusselse VR-meetups. Ze vertelt me dat ze de hele beurs aanwezig zal zijn en is ook verbaasd dat er zo weinig op VR-gebied te beleven valt. We spreken af dat ik haar de resultaten van mijn expeditie op maandag zal doorgeven en ik vervolg mijn tocht door de hallen.

Bij Microsoft kan ik zo snel niets over de HoloLens vinden. Maar dat had ik eigenlijk ook niet verwacht. Bij Sony (Mobile) in hal 4 verwijzen ze me naar een paar game-developers die misschien de PS4 demonstreren en iets van Project Morpheus weten, maar zelf weten ze er niets van. Bij Samsung in hal 2 is een heleboel te zien, maar geen Gear VR. Ik ga het maar eens vragen, na overal rondgekeken te hebben. Ze weten wel precies wat ik bedoel en vertellen me dat de Gear VR in het paviljoen van Vodafone te vinden is.

Toch nog wat gevonden!

Ik had me van te voren ook aangemeld bij Planet Reseller, een apart besloten gedeelte in hal 15 waar alleen resellers toegang hebben. Hier vind ik met enige moeite de stand van Archos Duitsland. Na lang wachten kan ik iemand vragen wat de verwachtingen zijn voor de 2 VR-brillen die in de vitrines liggen. Maar ze hebben geen idee, eerlijk gezegd. Leuke dingen zijn het, daar blijft het bij. Wel prachtige smartphones voor weinig geld, daar bij Archos. De Diamond 50 met 5″ scherm met een resolutie van 1920×1080 en 8-core CPU lijkt me een stuk beter geschikt voor een VR-bril dan mijn huidige telefoon.

Durovis Dive 5Net Planet Reseller weer verlaten en daar loop ik tegen de Durovis Dive 5 en 7 op, bij de stand van Shogee. Het van oorsprong softwarebedrijf Shogee was er vroeg bij door al in 2013 een VR-bril te gaan produceren. Het meest opvallende aspect, nog voordat je hem in handen hebt, zijn de hendels aan de zijkant waarmee je zowel de onderlinge als de afstand van de lenzen tot het scherm van de smartphone afstelt. Op zich handig dat dit van buitenaf kan. Ik ga op de Dive 5 met een bijtje vliegen, obstakels ontwijken en punten scoren. Maar belangrijker: tijdens het op- en afzetten valt op hoe stevig deze plastic brillen aanvoelen, vergeleken met een ColorCross of Archos VR-bril. Dit voelt meer aan zoals een Oculus Rift of Samsung Gear VR. Bij de Dive 5 kun je ook een magneet-schakelaar als optie erbij nemen en dat is toch wel aardig, dat je dan de originele Google Cardboard apps die dit gebruiken er ook mee kunt bedienen. Er is ook voor zowel de 5 als model 7 een aansluitkit beschikbaar voor de Leap Motion. Al met al duidelijk een VR-bril voor de smartphone van een hogere klasse. De Dive 7 is gewoon het grotere broertje van de 5, waar tablets tot 7 inch inpassen. Ik leg vast wat contact: misschien wil Shogee straks wel meedoen aan een Nederlandse VR-Meetup. Ze zitten met hun hoofdkantoor tenslotte vlak over de grens bij Enschede!

Hè, hè, eindelijk lekker zonnetje op deze koude maandag en we moeten naar buiten, want Vodafone heeft een eigen gebouwtje met een circuit ernaast met echte raceauto’s die er rondscheuren en strobalen. Eenmaal binnen in paviljoen 32 lopen we meteen tegen een paar Oculus Rift DK2 op, zie de foto bovenaan dit verhaal. Een paar meter verderop zijn een stel Samsung Gear VR HMD’s, waar je opnames kunt bewonderen die in de raceauto’s buiten zijn gemaakt. Ik laat mijn gezelschap dit moois bewonderen en vraag intussen aan de Vodafone medewerkers wat de bedoeling van deze VR-apparatuur is. Het antwoord is simpel: Met Vodafone (LTE / 4G, straks 5G) gaat alles lekker snel. En bij dat imago passen deze vr-attributen goed!

Conclusie

Het is duidelijk dat VR in Duitsland, op een paar uitzonderingen na, nog nauwelijks bekend is. Zeker bij het bedrijfsleven en als serieuze trend al helemaal niet. Binnenkort zal het ongetwijfeld anders zijn. De CeBIT 2016 vind volgend jaar plaats van 14 tot en met 18 maart en eens kijken wat er dan aan virtual reality te vinden is!

Commentaar op dit bericht is uitgeschakeld

Nieuwste VR-vacatures

LAATSTE NIEUWS

UITSPRAAK OVER VR

"To begin with, Virtual Reality is a part of computer science and it represents a new approach to computer science. Instead of treating the computer as a box that's out there that is supposed to accomplish something, you put a human being in the center and say, "Let's look at the human being closely. Let's see how people perceive the world or how they act. Let's design a computer to fit very closely around them, like a glove, you might say. Let's match up the technology to exactly what people are good at.""
Jaron Lanier, 1992